Tuesday, April 10, 2012

kiri kanan nampak nikmat

"tahniah !! hebat ar..segan ana ngan enti " ayat biasa kat jordan orang guna . walaupun saya tak guna pun
"alhamdulillah .."

lepas tu , terpampang lah kat facebook , kat tweets , kat blog ...
"alhamdulillah , asykurullah ."
"kejayaan yang tak disangka-sangka . Allah Maha Bijaksana , Maha Adil pada hamba-hambaNya "
"dah usaha , mesti dapat . aku yakin tu!''

..........
hmmm.... jauh di sudut hati , nak jugak ucap syukur . tapi nak syukur apenye . apa aku dapat . setakat result B solid nak masuk C+ .. tengok orang lain happy-happy , nak jugak rasa happy . boleh sengih je pun jadi lah . tapi bila tengok diri sendiri macam ni ...aiiisshhhh...susah, susah ... memang aku ditakdirkan untuk begini kot . tak payah lah simpan hajat nak sujud syukur sebab berjaya hebat macam diorang ~

*gulp! hah sudah!

ada jugak orang macam ni ye ? =_= kalau tak ada , saya tak tulis la..
bersyukur pun kena tunggu masa ke ? saya tak nafi la, memang ada je orang macam ni . alah...tengok diri sendiri pun tahu , bila ada kejayaan besar barulah nak ingat pada Allah , nak bersyukur atas nikmat yang Allah bagi . tapi tu kira ok lah , daripada tak bersyukur langsung . alpa dan riak dengan nikmat dunia yang memang sifatnya sementara .

tapi bagi mereka yang tak bernasib baik . bukan kerana tak pandai, tapi mungkin Allah uji dia , supaya usaha lebih , tawakal lebih , mungkin .. mesti rasa down ,kan! macam dunia ni bukan kita yang punya . macam gagal sekali, seolah2 menunggu masa ke tali gantung dah , tak ada peluang kedua . tali gantung pun boleh adakan perbicaraan balik, ye x??

sila lihat diri anda , apa yang ada ? mata ada ? ada. kalau tak , takkan anda boleh membaca seperti sekarang . tangan ada? ada. kalau tak , mustahil anda boleh scroll page ni ke bawah . hidung ada ? ada . kalau tak anda takkan boleh bernafas dengan baik dengan tertutup mulut anda sebab tak nak bagi masuk lalat!
nah! sudah ada tiga nikmat besar di situ . telinga ada? ada . kalau tidak anda takkan dapat dengar lagu yang berkumandang di blog ni , melainkan ada masalah di situ atau anda sendiri yang menekan butang stop pada sisi blog ni .

terlalu banyak nikmat yang boleh disyukuri . yang paling besar ada pada anda , bagi anda yang muslim, anda ada anda punya ISLAM , dan IMAN . nikmat paling besar . bersyukur atas segala yang Allah tetapkan . supaya hidup anda pun tak bosan! hikmah dan cara terbentang luas!

tadi, baru lepas dengar tazkirah dalam kelas . walaupun saya dah hilang fokus sebab frustrated , tapi boleh la tangkap sikit hikmah daripada Allah .
kalau kalian fikir semua perkara yang terjadi sekarang ialah daripada usaha anda sendiri, itu silap besarlah ! walaupun sesikit-sikit perkara , itu semua daripada Allah .. sebab itu namanya tasdiq jazim lillahi taala hual khaliq haulal hayatil insan ( membenarkan dengan setegasnya bahawa Allah taala itu Tuhan yang menguasai kehidupan manusia )





saya ada impian , dan cita-cita . mustahil kegagalan sekali boleh menidakkan impian saya untuk jadi insan hebat dan teguh dalam agama . mustahil !

semoga impian dan cita-cita tetap ada , walaupun kegagalan dan ujian berkali-kali melanda . chaiyok!!!! Allah kan ada .. (hari2 boleh sweet dengan ALlah , =))

No comments:

Post a Comment