Tuesday, February 21, 2012

terimalah ia sebagai manusia



dah tahun yang ke-19 menjalani kehidupan . hidup ; memang banyak dugaan dan cabarannya . hidup kadang-kadanga membosankan , kadang-kadang menyeronokkan . saya tak tahu macam mana mahu hilangkan perkataan 'kadang-kadang' . memang tak boleh hilang , mungkin . sebab itulah orang nisbahkan hidup ni macam roda , sekejap punatnya ke atas ,sekejap punatnya ke bawah . nabi saw juga pernah bersabda bahawa iman itu turun naik . saya berani cakap yang kehidupan ini bergantung pada iman . iman naik , itu saat kebahagiaan hakiki , ketenangan sebenar . iman turun , jiwa jadi kacau , semua jadi tak kena .

saya pernah dengar seseorang berkata ," sebenarnya sewaktu kita diuji merupakan waktu kita beriman , sebab kita ingat Allah " . saya setuju , tapi saya juga boleh katakan saat diuji juga mungkin boleh membuatkan seseorang itu jauh daripada Allah (nauzubillah~!) disebabkan lemahnya dia . tewasnya dia melawan ujian , menempuh dugaan . bukan mudah! siapa berani kata diuji Allah itu mudah ? saya akan kata dia sedang berselindung di sebalik kekuatan zahir ^^

dalam petikan lagu Rahmat Ujian daripada kumpulan nasyid Mestica juga ada mengatakan bahawa perlu ada rasa bersyukur setiap kali ujian mendatang . benar , cukuplah bersyukur . dan erti syukur itu bukan pada kata , tapi pada redha dan tunduk patuhnya kita pada Dia . gunakan sebaik-baik kesempatan sewaktu diuji . ujian itu tanda iman , ujian itu mematangkan . saya suka untuk katakan begitu . sebab semasa ujian , ramai orang buat silap . tapi tak salah pun . buatlah silap , namanya pun belajar . kesilapan dan kesalahan itu lebih baik daripada kita tak buat apa-apa . hanya goyang kaki saja , tak jadi apa-apa . Allah suruh usaha , usahalah!
jangan harapkan keajaiban saja kerjanya .

Allah cakap apa ? Allah cakap Dia tak akan ubah nasih suatu kaum , melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya ,kan . ^-^V

tapi Allah pun ada pesan , di sebalik setiap kesusahan , mesti disertakanNya kesenangan , mesti dihiasi-Nya dengan hikmah atas setiap kejadian . dan siapalah kita mahu bersangka buruk pada Tuhan . saya selalu bimbang . saya bimbang dalam tempoh saya belajar, saya buat silap , saya buat silap pada Tuhan , saya buat silap pada insan , dan pada alam . tapi sebelum sempat saya habis belajar , saya ditarik kesempatan oleh Allah untuk kembali pada-Nya . dan saya harap saya sempat bertaubat dan meminta sejuta keampunan semasa saudara-saudara saya ,terutamanya saudara seIslam . (macam raya pulak, maaf zahir batin !) . bukan raya saja perlu bermaafan kan..

sesiapa yang saya dah kecewakan mereka dengan sikap saya , saya mintak maaf banyak-banyak ye . sebab saya manusia . saya tak mintak untuk jadi manusia (seperti kalian) . tapi saya rasa bertuah saya dipilih untuk jadi manusia . manusia yang boleh berfikir , yang boleh bertutur elok , boleh bergerak bebas dan boleh menulis seperti sekarang ni . cukup sempurna untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi , untuk beribadah pada-Nya di segenap hari . cuma yang kurang sempurna , pada akhlak dan iman , mungkin . sebab itu saya cakap , saya ialah manusia iaitu insan lupa .






kefahaman terhadap suatu perkara membataskan saya untuk terus memahami orang di sekeliling saya . saya bukan insan hebat yang terror bermuamalat . saya bukan insan hebat yang mampu menenangkan , menghangatkan suasana dengan rasa kasih dan sayang . apatah lagi , alangkah bertuahnya jika saya menjadi insan hebat yang bisa membawa pandangan insan lain kepada Tuhan .


jadi, saya mahu kalian tahu , bahawa tidak menjadi suatu kesalahan jika kalian tidak sempurna . saya faham, kita manusia . sentiasa ada ruang untuk menjadi lebih baik . jadi sekaligus menutup ruang untuk memandang diri sebagai sudah sempurna . berusahalah untuk menjadi lebih baik . dan kebaikan itu ,biarlah dipandang Allah walaupun tiada dalam pandangan manusia . sekalian makhluk Allah di muka bumi ini pun tahu , yang kalian ialah manusia . sebab itu pintu taubat terbuka seluas-luasnya selagi roh tidak di kerongkong (saat sakaratul maut ) . Pemurah kan Tuhan kita ?

oh, Tuhan Yang Esa . berilah inayah-Mu . ampunilah kami~







"payah juga rupanya mahu menerima title makhluk lain sebagai manusia walaupun diri sendiri ialah manusia "
hamiz ruslan

Sunday, February 19, 2012

aku hanya insan biasa

video

kita selalu ingin jadi insan sempurna . manusia terlalu inginkan keajaiban atas dunia ni . asal tengok something yang unik atau luar biasa sikit barulah rasa nak takut pada Allah , rasa nak takjub pada Islam . memang , kadang-kadang benda sebegitu boleh tingkatkan ketaqwaan kita pada Allah taala . lebih elok daripada tak rasa langsung .
tapi , perlu diingat yang Islam itu tidak datang atas mukjizat . tapi Islam itu all way life . segenap penjuru kehidupan Islam tekankan untuk kita beramal dengan ajarannya . silap besar kalau kita yang sudah Islam ini menyandarkan kehebatan Islam hanya pada mukjizat , ataupun perkara-perkara yang luar biasa semata-mata . sebab apabila terhijabnya perkara-perkara tersebut , ada kemungkinan besar mereka akan berpaling daripada Allah , bukan? dan sebenarnya yang mengagumi perkara-perkara sebegini , mereka mengagumi fenomena tersebut ataupun mengagumi Yang Maha Bijaksana ?
*senyap . fikir-fikirkanlah .


......................................................................................................





soal keajaiban . tiba-tiba terfikir soal ni . sewaktu hari sukan anjuran PERMAI . saya bukanlah atlet untuk bermain setangkas-tangkasnya . kemahiran pun jadi cikai-cikai sahajalah . tapi dalam masa yang sama , mengharapkan satu kemenangan besar . tanpa kemahiran , bisa menangkah? dan ditakdirkan Allah taala , kumpulan saya mendapat satu kemenangan dan dua tewas dalam tiga perlawanan . dalam hati , ada bibit kecewa . kemudian , balik asrama fikir balik . bukankah takdir Allah itu di hujung jari manusia . sesiapa yang berusaha , Allah ganjari mereka sebaik-baiknya . tapi tanpa usaha , ada kemungkinankah takdir Allah akan menyebelahi sewenang-wenangnya ? mustahillah ~ Islam tak mengajar ummatnya untuk mengharapkan suatu yang tidak diusahakan!

betullah , sebenarnya ketika itu saya mengharapkan keajaiban daripada Allah . saya harapkan agar Allah berikan kemenangan walaupun saya tiada kemahiran , bahkan boleh dikatakan minat juga tiada , tapi Allah beri juga satu menang . syukurlah ..

itu soal keajaiban . belum masuk soal kesempurnaan . saya berkenan membaca post saudara hami asraff . cemburu . cemburu itu fitrah manusia , dan tak perlu hilangkannya , tapi perlu dikawal agar perginya ke arah kepositifan bukan kenegatifan . cemburulah pada orang yang dekat pada Allah , cemburulah orang yang kuat ibadah pada Allah . tapi, awas! syaitan tak pernah cuti . di sebalik cemburu ada hasad yang bakal dicucuk syaitan pada hati manusia yang sedang mahu kembali pada Ilahi . jangan sampai memakan diri . cemburulah , bukan hasad dengki ..

-aku hanya insan biasa-
saya berkenan pada title ni , sebab saya mahu bibitkan rasa syukur pada Allah . bersyukur kerana aku dilahirkan biasa , bukan luar biasa . bukan yang sempurna , tapi yang sentiasa perlu berusaha . bukan yang mudah-mudah sahaja berjaya , tapi banyak liku yang wajib ditempuh sepanjang usia . mak, ayah! terima kasih sebab 'lahirkan' saya sebagai biasa , jadi saya lebih menghargai erti hidup di dunia , adalah untuk menikmati 'kekal' di akhirat sana .

^^ always smile , hamizah ruslan ! ^^
rasa mahu balik tanah air bukannya disebabkan 'homesick' ataupun rindukan suasana malaysia . tapi sebab yang paling dominan ialah kita mahukan orang yang sentiasa memahami . dan mereka ialah mak dan ayah yang dari dulu hingga sekarang terus memahami .
semoga Allah rahmati mereka yang sentiasa sabar , memahami dan menerima diri yang dhoif ni .
-kuatkan jiwa perantau! ^^ -
petik status FB sendiri ^__^

"ruang untuk menjadi sempurna sentiasa ada . jadi , jangan bimbang jika kalian belum sempurna . kerana orang yang merasakan diri dah cukup sempurna , sebenarnya dialah yang masih banyak kelemahannya . terutama dari segi jiwa ^__^" wallahua'lam .

-hamiz ruslan

Friday, February 10, 2012

mahasiswa belum ter'buka'




bismillah .

kali ini, isu yang saya rasa saya bukan ahlinya . ada open-talk di Irbid malam ni . tajuk berat , isu berat tapi berjaya mengumpul hadirin yang sangat ramai secara kasar. dan saya boleh lihat , ramai mahasiswa berbanding mahasiswi . mungkin isu ini lebih kepada jiwa lelaki .

."dunia Islam pasca Revolusi Arab " .
malam inilah saya baru mendapat satu medium baru untuk membuka mata . soal hamas dan fatah , israel dan palestine , revolusi dan evolusi , dan sebagainya . sekarang , saya dapat lihat


manusia banyak berbicara tentang isu semasa tanpa memiliki pengetahuan yang mendalam tentang suatu perkara . ada banyak yang kalian belum jelas tentang suatu isu . apatah lagi , jika isu tersebut sebagi satu isu di luar negara . sepertimana kata seorang senior, Presiden Permai kami ; 'wakil yang paling layak untuk berbicara ialah yang ada di dalamnya , iaitu yang terlibat dengan Palestine itu sendiri " . betul . cuma kita sebagai 'orang luar ' boleh kemukakan pandangan dan pemerhatian , tapi bukan hukuman dan telahan buta . mulakan titik pengkajian , jangan tutup mata dan butakan hati daripada memahami . suatu perkara itu boleh jadi benar , boleh jadi juga tidak wajar .






memang . ada sahaja 'puak' yang tidak berpuas hati dengan revolusi Arab ataupun lebih dikenali sebagai Arab Spring . mereka yang tidak berpuas hati , mungkin akan dicop protes , kerana fenomena dunia Islam seolah-olah majoriti menyokong 'gerakan' ini . tiada kesilapan dalam ketidaksetujuan , tapi memerlukan hujanan hujah . sedang Allah mencabar hamba-Nya yang mahu sombong terhadap-Nya . tapi perlukan hujah ! saya bukanlah faqih dalam bidang agama , tapi saya mahu kemukakan satu contoh hujah jika mahu sombong pada Allah ; "jika kamu betul mahu sombong , carilah bumi lain untuk hidup , jangan hidup di bumi Allah ! " . jadi, mahu ke mana? sampai mati sekali pun kita tidak dapat lari daripada Allah .
tapi jika kita dapat lihat , orang kafir ; mereka i'tiqod kewujudan Allah , tapi tidak beriman dengan-Nya , tidak menyembah-Nya dan tidak i'tiqod ketuhanan Allah . alangkah ruginya apabila mata hati dibutakan , walaupun tidak dibutakan mata kasarnya daripada menilai suatu ilmu Allah.

teringat point yang dibentangkan oleh senior . "kaji suatu yang nak diperjuangkan . specifickan , bukan hanya secara umum . kajilah sampai tahap ; tahu siapa pilot yang telah melepaskan bom di Palestine " . sama sahaja hukumnya dengan matlamat perjuangan , cuba specifickan apa yang mahu diperjuangkan . tak semua orang yahudi ataupun orang Amerika yang menyokong kekejaman zionis , tapi kita sekarang ambil mudah menghukum "ini orang yahudi! laknatullah ,laknatullah ! " ..jadi, siapa mahu tarik mereka daripada laknat Allah kepada rahmat Allah . Islam , harus disejahterakan , bukan dijauhkan daripada puak kafir. kan boleh ditarik orang kafir ini kepada Islam . dan sebab itulah Islam , rahmat sekalian alam , bukan rahmat sekalian muslimin , ataupun sekalian arab . jadi, bagi saya , golongan yang memperjuangkan Islam tapi dalam masa yang sama membataskannya kepada puak-puak tertentu , bukankah itu satu kesilapan?

Islam ; rahmat sekalian alam .
masih banyak yang perlu dikaji . selepas ni , perlu lebih rajin mengkaji , bukan hanya sekadar tunggu disuap macam anak burung tunggu ibu bapanya cari cacing . ^^ wallahua'lam.


jadi, mahasiswa perlu lebih terbuka pemikiran , bukan hanya membuka mata dan menyatakan 'hidup,hidup ! palestine , palestine ! ' . tapi , fikrah kosong daripada memahami . bak kata orang pantai timur , "berat nanang ~ heh.. "

"suatu yang kita tidak tahu, adalah lebih baik kita mengkaji daripada mendengar daripada mulut yang belum tentu memahami "
-hamiz ruslan

Thursday, February 9, 2012

menjadi ahlul Quran

pernah kaji satu perkara ni , berkenaan istiqomah . bagaimana mahu sentiasa semangat dalam melakukan suatu perkara . pertamanya , merasakan ada satu tanggungjawab besar dalam diri . sentiasa rasa kitalah yang bertanggungjawab untuk hal tersebut ; sebarang hal . jadikan diri kita ini sebagai pemimpin, bukan selamanya dipimpin.
yang kedua , anggap suatu perkara itu sebagai satu keperluan . sebagai contoh ; menyampaikan rislah-risalah perjuangan . suka untuk saya petik status daripada rakan saya , "rasa serba salah pula , bila tahu sesuatu tak disampaikan . apa guna ambil tahu . hidup bukan sorang-sorang ." betullah tu , hidup bukan seorang , apabila kita merasakan suatu itu sebagai perlu , kita akan buat . dan takkan bersenang-lenang , bergoyang kaki . contoh mudah lain ; makan . heh~ saya malas hurai panjang .
yang ketiganya ; mengajak orang lain . pernah saya terbaca , apabila kita menyuruh orang untuk buat suatu perkara , secara tidak langsung ia akan menjadi satu 'force' untuk kita buat perkara itu . saya terfikir, mungkin sebab ini agaknya penulis-penulis sering kali menulis . menulis, kerana mereka lemah . menulis, kerana mereka mahu motivasikan diri mereka juga . menulis, kerana mahu mencari ketenangan . hebat!





jadi sebagai manifestasi saya punya kajian itu, saya mahu kongsikan beberapa kaedah yang saya rasa penting dalam menghafaz al-Quran .
  1. pertamanya , ikhlaskan niat . dalam al-quran , banyak ditekankan soal niat . niatlah yang membezakan antara ibadah dan bukan ibadah . niatlah yang membezakan antara muslim dan kafir . dan niatlah yang membezakan semua orang yang menghafaz al-Quran . kerana apa ia menghafaz . jika niatnya hanya cemburu melihat sahabat-sahabat lain juga menghafaz quran , itu sudah silap . hafazlah kerana ingin menegakkan ayat-ayat Allah . jika saya sendiri , suka untuk fikir '' jika Quran ini tiada padaku , sebagai contoh terperangkap dalam kurungan ataupun kesesakan lalu lintas tanpa 'ain (medium) al-Quran di sisi , hafalan boleh menemani "
  2. hafazlah ayat-ayat Allah dengan menggunakan naskhah al-Quran yang sama , iaitu cetakan yang sama . jika darul iman , darul imanlah hingga akhir ayat .
  3. ketiganya , selalu tasmi' (perdengarkan ) pada orang yang pandai mengaji . walaupun baru sahaja siap menghafaz tiga ayat .
  4. keempatnya , disarankan hafaz setelah fajr (setelah masuknya waktu subuh hinggalah terbit matahari ) . waktu sebegini ramai yang tidak memanfaatkan sepenuhnya . apatah lagi pelajar-pelajar . mengikut pengalaman dan sepengetahuan saya , pelajar biasanya tidur pagi pada hari cuti kecuali jika ada kelas waktu pagi . terbaca juga satu peristiwa pada zaman saidina Umar yang menasihati anaknya ," kamu tidur sedang rezeki sedang dibahagi-bahagikan??"
  5. setelah menghafaz ayat-ayat suci Allah , jagalah tiga perkara ; makan , tidur dan ucapan . jangan makan terlalu banyak kerana itu masuk ke dalam makruh , jangan tidur terlalu banyak kerana itu melemahkan badan , dan jangan terlalu banyak bercakap , kerana banyak bertutur maka banyaklah silapnya dan banyak silapnya maka banyaklah dosanya .
  6. last but not least , pohonlah pada Allah agar dikuatkan ingatan dan diberi izin Allah untuk terus menghafaz kalam mulia-Nya . bukan orang biasa-biasa yang boleh hafaz al-Quran .
baik, yang terakhirnya sekali , saya rasa semua sedia maklum . mengulang bacaan . tanpa ulangan, tiada yang bisa melekat di kepala . sama macam muroja'ah (ulangkaji) pelajaran , kalau seminggu dua baru nak membuka lembaran satu semester , belum tentu 30% pelajaran boleh diingati apatah lagi dikuasai .

tanamlah rasa cinta pada Al-Quran . al-Quran ni , ia unik . membacanya tanpa mendalami maksud sahaja sudah tenang , apatah lagi apabila menghayati maksud yang ingin Allah sampaikan pada hamba-hamba-Nya . dan sebagai nilai tambah ; dapat tambahkan akaun pahala , boleh jadi saham di akhirat sana . hanya ALlah yang mampu menimbangbicarakannya .
siapa tak mahu syurga ? ^-^

"saya mahu 'tempah' 'lelaki kacak' yang boleh teman daripada alam kubur sampai jumpa Allah ^-^ "




Wednesday, February 8, 2012

stop questioning 'how' and 'why'




hidup memang selalu begini . ada banyak cabaran dan ujian yang melanda daripada hari ke hari .
tak ujian pada diri sendiri , ujian pada sahabat-sahabat , ujian pada keluarga dan sanak-saudara .suka untuk saya ulang kata-kata yang selalu saya baca daripada saudara hilal asyraf , "hidup ini kembarnya ujian , hanya selepas ajal ujian akan berhenti " . hidup. bukan satu perkara mudah , bukan hanya menunggu mati . dalam perjalanan hidup perlu ada panduan untuk sentiasa istiqomah pada jalan Allah untuk meniti hari .

Allah pernah pesan , bahawa Allah tak menjadikan kesusahan dalam kehidupan manusia untuk beragama . surah al-haj , ayat 78 . jadi, apa kuasa manusia untuk menghukum suatu perkara itu secara rumit . merumitkan cara-cara untuk solat sebagai contoh . jika seseorang itu menghidap kesakitan yang tak tertanggung , dipermudahkan baginya untuk solat secara duduk , berbaring bahkan dengan isyarat mata sekali pun. sampai begitu sekali Islam menjaga ummahnya . bagi wanita pula , banyak yang berpendapat , jika 'serius' dalam beragama , perlu pakai tudung labuh , perlu pakai baju kurung , jubah dan segala bagai . itu hanya optional . Islam tidak menggariskan sebegitu sebagai wanita yang menjaga agama . cuma pemilihan tudung labuh dan jubah itu ialah yang mudah dan sempurna dalam menutup aurat . tiada masalah jika hanya mengenakan sebidang tudung yang boleh menutup bahagian dada , tepi dan belakang badan berserta sepasang pakaian longgar . Islam bukan terkenal dengan ke'jumud'an , tapi dengan kesempurnaan .




kerap kali , jika berlaku sesuatu yang tak diingini . biasanya berlaku dalam bidang kepimpinan , tak kiralah di sekolah , di pejabat atau di mana-mana . apabila berlaku satu masalah , pasti orang bawahan akan bertanya , "bagaimana mahu selesaikan itu, ini ? " . dan majikan pula asyik bertanya "mengapa boleh terjadi begitu begini ?" . jika kita perasan, kedua-dua perkataan ini merupakan satu tekanan untuk si penerima . kadang-kadang saya tak faham , tidak bolehkah jika kita wujudkan satu suasana yang lebih sihat daripada penyakit-penyakit jiwa sebegini . apabila berlaku satu masalah yang umumnya diketahui . tak perlu diperbahaskan lagi . cuba ciptakan satu jalan penyelesaian yang boleh diambil sebagai jalan keluar . apa yang saya nampak di sini ialah pergantungan .

iya, memang adanya pemimpin, maka adalah tanggungjawab ataupun amanah atas pemimpin itu . tapi, tidaklah semua beban serta-merta semuanya atas kepala bahu pemimpin tersebut . mungkin sebab inilah ramai yang takut untuk menjadi pemimpin, apabila mereka tahu keadaan yang akan berlaku sepanjang tempoh kepimpinan . suka untuk saya petik kata-kata Rasulullah , "mudahkanlah, jangan susahkan " . ringkas . tapi seringkas-ringkas ayat ini pun kita masih belum mampu laksanakan , bukan ?

saya lebih suka akan suasana yang melibatkan semua pihak . apabila semua pihak merasakan tanggungjawab atas bahu mereka . pernah dengar satu frasa 'orang putih' ;" Those who stop learning , they stop leading " . mereka yang berhenti belajar , mereka berhenti memimpin . saya rasa frasa ini tidak memfokuskan kepada yang menjadi pemimpin tertinggi kepada sebuah komuniti , bahkan yang memimpin secara umum ; memimpin diri sendiri . jika lihat sekarang , ramai yang berbicara tentang hak, tapi berapa kerat yang bercakap tentang tanggungjawab . semuanya mahu hak mereka dipenuhi , tapi yang mahu melaksanakan tanggungjawab tak seberapa . bagaimana mahu penuhi hak , jika tiada yang melunaskan tanggungjawab .

sedang zaman Rasulullah saw dahulu , sahabat-sahabat banyak membantu dalam mengeluarkan idea-idea bagi suatu situasi . Rasulullah saw juga menerima pendapat wanita dalam masalah baginda sepertimana Rasulullah menerima pendapat Saidatina Ummu Salamah sewaktu peristiwa pengsyariatan rukun haji di Hudaibiyah .


"mukmin itu ibarat satu bangunan , mereka saling menguatkan " . bahkan ada pepatah Melayu, bukan ? cubit peha kanan, peha kiri terasa . jadi, apabila berlaku satu perselisihan atau gelora dalam kehidupan . berhentilah bertanya , 'how ' dan 'why' , tapi katakanlah , 'why don't you try this.. ' , 'everything happen with a reason , insyaAllah ' , 'let us think the way out ' .

jika kalian tanya , kenapa bahasa Inggeris ? "ada sesuatu yang kita tak boleh terjemahkan dalam bahasa lain , kecuali bahasa tertentu sahaja ". =_=

"people may always ask you for a way out , why don't you make them thinking the ways out . it's about an 'understanding' ."

hamiz ruslan

Saturday, February 4, 2012

menghadapi hari esok dengan sunnahnya







terkelu . melihat kosongnya 'kertas' blog post ni . rasa kosong sahaja idea . tapi kucuba coretkan jua . masih berpegang pada prinsip bahawa menulis itu ialah satu keperluan , bukan menulis hanya apabila tercetusnya mahu semata-mata.

hari ini, diingatkan lagi dengan Maulidur Rasul . saya belum mahir dalam ilmu tentang Rasulullah. baru saya sedar yang saya sebenarnya masih belum kenal baginda . benarlah, orang bilang , "tak kenal maka tak cinta" . jika jelas kita belum kenal Rasulullah, bagaimana kita mahu cintakan baginda , bagaimana kita mahu menagih kasih syafaat baginda saw. dan yang paling penting , bagaimana kita mahu ikut baginda saw dalam setiap jejak langkah baginda . saya ada mendengar pesanan daripada seorang kakak , katanya , bersyukurlah kita masih punya hati yang cinta dan kasihkan baginda saw . boleh lihat satu bukti ; di mana kita mendengar kisah baginda , kita menitiskan air mata . kita mendengar tuduhan melulu dan fitnah terhadap baginda saw (walaupun jarak antara kita dan baginda saw begitu jauh , namun masih ada yang mahu mencipta kata , mengingkari dan memfitnah baginda saw. nauzubillah ) , kita pasti melatah , bukan . saya berbangga punya hati yang masih 'hidup'nya Rasulullah di hati ini .

tapi cukupkah hanya hidup pada zahir semata-mata , tapi tidak pada hati?
jika hati masih mati daripada memahami ,
jika mata masih buta daripada melihat ,
jika telinga masih pekak untuk mendengar ,
jika mulut masih bisu daripada menyatakan ,
segala pesan dan jejak langkah NABI MUHAMMAD SAW .
kata cinta , tapi mendustakan baginda .

segala yang Rasulullah pesan , saya cuba untuk ikut .
segala yang Rasulullah sabdakan , saya cuba untuk hadamkan .
segala yang Rasulullah inginkan , saya cuba untuk penuhkan .
tapi siapalah aku untuk memenuhi kata 'segala' sedang kemampuan ini begitu membatas upaya.
saya masih belum mampu mencipta bahagia dalam diri , menghayati semua sunnah Nabi . tapi setidak-tidaknya saya cuba . semoga Allah menilainya sebagai saham untuk ke syurga bersama kekasih-Nya .
pesan Rasulullah , " assolatis solah ... الصلاة الصلاة...!!"
kerana baginda saw tahu, setelah wafatnya baginda saw. pergantungan ummatnya hanyalah pada DIA, Pemilik Hati-hati Hamba .
semoga sekalian manusia punya hati yang ingin beriman pada-Nya .
nikmat dan indahnya Islam ,Iman dan Ihsan . siapa yang mahu dustakan?
"maka nikmat Tuhan yang manakah yang kamu dustakan ?"ar-rahman : 13

esok, bakal menghadapi semester kedua di bumi Jordan . semoga Allah permudahkan sekalian mahasiswa Melayu di bumi ini . bumi yang banyak mengajar erti tarbiyah dan istiqomah . segalanya atas disiplin dan keyakinan pada diri . tiada pergantungan yang lain, kecuali Allah . serius. saya ingin katakan , pergantungan itu letaknya pada Allah sahaja yang setinggi-tingginya . yakinlah , jika kalian berpaling, maka pertolongan siapa lagi yang bisa kalian harapkan?
(3:160)

kutitipkan selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam . semoga hari esok dan seterusnya , aku bakal mengenal dan mencintai baginda dengan lebih mendalam . jejaka idaman wanita mukmin- Rasulullah saw .

irbid
10.30pm
hamiz ruslan .

"bersedialah hadapi hari esok dengan seribu satu perancangan . walaupun jaminan untuk menghadapinya bukan terletak pada kalian , tapi setidak-tidaknya berusaha dan bertawakallah ."

Friday, February 3, 2012

mahasiswa sendiri pun ada 'penyakit'nya

Alhamdulillah, hari ini, hari yang ke ribuan kalinya Allah beri nikmat untuk hidup, untuk bernafas, untuk mengagumi ciptaan-Nya , untuk terus bersyukur , untuk teruskan perjuangan hidup. Semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang soleh . mudah-mudahan .


masih jauh yang perlu ditawan , walaupun ijazah sudah di genggaman


Mahasiswa . kini, perkataan ini tidak lagi asing dalam dunia . lebih-lebih lagi setelah kebangkitan mahasiswa bagi memartabatkan pindaan AUKU di Malaysia . mahasiswa makin digeruni . dengan semangat mudanya , dengan ketinggian ilmunya , dengan kewibawaan kepimpinannya . apatah lagi apabila disebut ‘mahasiswa luar negara’ . yang terbayang di mata ialah indah-indah belaka .

Sekarang Allah izinkan saya hadapinya . berada di tempat orang membuatkan saya membuka mata. sebenarnya bukan nilaian ‘tempat orang ‘ itu menjadi ukuran , tetapi yang penting ialah akhlak individu itu sendiri . suka untuk saya petik kata-kata yang cukup masyhur ; ’’ MUKMIN ITU APABILA DIUJI IA BERSABAR DAN APABILA DIBERI NIKMAT IA BERSYUKUR “ .(70:20-30) . begitulah sifat mukmin . adanya akhlak yang baik, akan menjamin penerusan definisi ‘baik’ itu . jika mereka yang menuntut di university-universiti hebat sekalipun , di university yang tersohor dengan akhlak baik, dengan tarbiyah yang boleh dikatakan sempurna , dalam suasana yang mendorong pada kebaikan , hatta bumi anbiya! Jika dalam diri sendiri tiada kesedaran untuk berubah, semuanya berubah kosong!

Matang . saya belajar untuk menjadi matang . berfikiran matang . menganggap segala unsur-unsur ‘hedonisme’ yang berlaku di sekeliling saya sekarang ialah satu lumrah manusia itu sendiri yang sukakan hiburan , sukakan sesuatu yang bisa membuat jiwa dan hati tenang . tapi, saya musykil jika mahasiswa hebat yang katanya memperjuangkan akhlak perjuangan Islam tak mampu untuk menyeimbangkan antara hiburan dunia dan ‘hiburan akhirat’ . suka untuk saya menggelarkan ia ‘hiburan akhirat ‘ . jika manusia itu, ia seorang yang mencari , mencari-cari ketenangan dan kebahagiaan hakiki, alunan Quran bagaikan satu irama yang menenangkan kerana di situ letaknya petunjuk Tuhan! Dan solat itu menghiburkan kerana itu menghubungkannya dengan Tuhan! Lihat ! jika bumi anbiya ialah satu platform yang sangat baik, ataupun boleh dikatakan yang terbaik untuk menjadi baik, sepertimana didefinisikan di sisi Islam itu sendiri, silaplah kalau ia dikatakan boleh dilaksanakan tanpa usaha dan pengorbanan seseorang individu itu sendiri .

“dan tidak sepatutnya setiap daripada mukmin itu semuanya pergi ( berperang ) , mengapa setiap daripada golongan di antara mereka tidak pergi untuk memperdalam ilmu agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka kembali agar mereka dapat menjadi dirinya “ surah at-taubah , ayat 122

Seorang penuntut ilmu . mereka ditinggikan Allah . diangkat darjat oleh Tuhan di sisi-Nya . dinaungi para malaikat di malis-majlis ilmu mereka . dibezakan antara yang berilmu dan tidak .(39:9) .tapi sejauh mana ia mengamalkan ilmu yang diterimanya . ini kesekian halnya lagi , yang berbalik pada diri sendiri . setiap orang mengharapkan satu kebaikan , satu perubahan ke arah kebaikan . tapi tanpa usaha dalam diri sendiri , semuanya bakal tak jadi . keinginan pada diri sendiri, sejauh mana ingin berubah, itu mempengaruhi kesan perubahan .

Mahu ciptakan MAHU mestilah wujudnya TAHU terlebih dahulu . penyakit ummat yang kian meruncing ; banyak tidurnya [1] , banyak makannya[2] dan banyak perkataannya[3] . banyak tidur boleh melemahkan jiwa dan hati , semangat untuk bangkit itu kian kurang . dan dikatakan tidur juga bisa terjadi atas empat sebab ; tidak solat malam , berjaga sehingga lewat malam , terpengaruh dengan persekitaran , dan sudah menjadi kebiasaan .

Tapi perlu ingat , apa Allah pesan ?


وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين

Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh di dalam jalan Kami, maka sungguh akan Kami tunjukkan mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik." (QS. Al 'Ankabut [29) : 69)

Diriwayatkan dari Abi Barzah, beliau berkata,

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ يَكْرَهُ النَّوْمَ قَبْلَ الْعِشَاءِ وَالْحَدِيثَ بَعْدَهَا

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membenci tidur sebelum shalat Isya' dan ngobrol-ngobrol setelahnya.” (HR. Bukhari no. 568)

melampau, melampau ~


Ramai orang ambil remeh soal makan . dan ramai juga yang ambil berat soal makan, tapi mengambil berat atas dasar ingin berat yang ideal , ingin kurangkan berat badan , ingin dilihat cantik . lantas , ia mengamalkan diet sepertimana yang disyorkan dalam laman-laman kesihatan . diet Rasulullah itu sudah jelas mempamerkan satu diet yang sihat . jika kita mengaku sebagai insan yang mendokong agama Allah, maka tirulah Rasulullah. Fattabi’uni (3:31) . “makan sewaktu lapar, dan berhenti sebelum kenyang “ . tak perlu bersusah payah mendapatkan pil-pil kesihatan , supplement-supplement untuk mendapatkan tubuh badan yang sihat . ternyata , perkara-perkara sebegini tidak salah, tapi bukankah jika kita jejaki dahulu langkah ‘idola’ kita ini, bukankah itu lebih suci dan sihat ?

Imam syafie berkata ;" aku tidak pernah kenyang semenjak 16 tahun lalu kerana , banyak makan akan menyebabkan banyak minum , sedangkan banyak minum akan membangkitkan keinginan untuk tidur , menyebabkan kebodohan dan menurunnya kemampuan untuk berfikir , lemahnya semangat dan malasnya badan . ini belum termsuk makruhnya banyak makan dari tinjauan syariat dan timbulnya penyakit jasmani yang membahayakan.”

sebagaimana dikatakan dalam sebuah syair ;

sesungguhnya penyakit kebanyakan yang engkau lihat terjadi kerana makanan atau minuman .

kata hukama;

تم العقل نقص الكلام اذا

Jika sempurna akalnya ia mengurangkan percakapan .

"sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat , hendaklah ia berkata yang baik atau diam ." (riwayat bukhari dan muslim)

Biasanya ramai yang terlepas pandang kelemahan pada diri kerana kurang dalam merancang suatu kebaikan pada diri . ramai yang merasakan hari masih panjang kerana terlalu yang masih ada petang . kita disunatkan untuk mengingati mati . entah-entah pagi ini kita berpagi-pagi , petang nanti kita tiada lagi di sini . ramai yang lupa , sebab itu sewenang-wenangnya membuang masa .

masakan seorang mahasiswa yang hebat dalam akademik tak mampu merancanga kehidupan yang masih berbaki? rancanglah dalam membuat suatu keputusan , dan letakkan sasaran dalam menggapai sesuatu. ramai yang respon secara negatif apabila ada seseorang individu yang berumur belasan tahun merancang tentang perkahwinan . dituduh gatal mahu menikah lah , dikatakan tak tahan nafsu ! ahh...itu kan satu perancangan . perancangan untuk menghadapi hari mendatang . saya tak katakan yang merancang perkahwinan sejak usia muda lagi itu tidak mengalami masalah dalam rumah tangga . tapi, setidak-tidaknya ada persediaan terutamanya dari segi fizikal, rohani dan ekonomi . jika ada sahabat yang berkata kepada saya yang dia mahu kahwin, saya akan katakan , "maka, bersedialah untuk kahwin ! " ^^

walaupun jika disebut mahasiswa , hanya cerita bab akademik sahaja , saya rasa sekarang dah ramai yang mula cerita pasal kahwin . satu kemajuan , tapi jangan yang dibincangkan hanya nikmat , bincanglah soal ujian dan persediaan .




*********************************************************************************

"semoga kita yang tahu boleh terbitkan mahu pada mereka yang belum tahu "

[1] banyak tidurnya : link dan ini daripada senior ^^

[2]banyak makannya ; link

[3] banyak perkataannya : link

penyakit wahan yang melanda ummah mengurangkan kualiti muslimin . mereka bagaikan buih di lautan , tapi buih-buihan tidak membantu dalam perjuangan .


wallahua'lam.