Sunday, February 19, 2012

aku hanya insan biasa



kita selalu ingin jadi insan sempurna . manusia terlalu inginkan keajaiban atas dunia ni . asal tengok something yang unik atau luar biasa sikit barulah rasa nak takut pada Allah , rasa nak takjub pada Islam . memang , kadang-kadang benda sebegitu boleh tingkatkan ketaqwaan kita pada Allah taala . lebih elok daripada tak rasa langsung .
tapi , perlu diingat yang Islam itu tidak datang atas mukjizat . tapi Islam itu all way life . segenap penjuru kehidupan Islam tekankan untuk kita beramal dengan ajarannya . silap besar kalau kita yang sudah Islam ini menyandarkan kehebatan Islam hanya pada mukjizat , ataupun perkara-perkara yang luar biasa semata-mata . sebab apabila terhijabnya perkara-perkara tersebut , ada kemungkinan besar mereka akan berpaling daripada Allah , bukan? dan sebenarnya yang mengagumi perkara-perkara sebegini , mereka mengagumi fenomena tersebut ataupun mengagumi Yang Maha Bijaksana ?
*senyap . fikir-fikirkanlah .


......................................................................................................





soal keajaiban . tiba-tiba terfikir soal ni . sewaktu hari sukan anjuran PERMAI . saya bukanlah atlet untuk bermain setangkas-tangkasnya . kemahiran pun jadi cikai-cikai sahajalah . tapi dalam masa yang sama , mengharapkan satu kemenangan besar . tanpa kemahiran , bisa menangkah? dan ditakdirkan Allah taala , kumpulan saya mendapat satu kemenangan dan dua tewas dalam tiga perlawanan . dalam hati , ada bibit kecewa . kemudian , balik asrama fikir balik . bukankah takdir Allah itu di hujung jari manusia . sesiapa yang berusaha , Allah ganjari mereka sebaik-baiknya . tapi tanpa usaha , ada kemungkinankah takdir Allah akan menyebelahi sewenang-wenangnya ? mustahillah ~ Islam tak mengajar ummatnya untuk mengharapkan suatu yang tidak diusahakan!

betullah , sebenarnya ketika itu saya mengharapkan keajaiban daripada Allah . saya harapkan agar Allah berikan kemenangan walaupun saya tiada kemahiran , bahkan boleh dikatakan minat juga tiada , tapi Allah beri juga satu menang . syukurlah ..

itu soal keajaiban . belum masuk soal kesempurnaan . saya berkenan membaca post saudara hami asraff . cemburu . cemburu itu fitrah manusia , dan tak perlu hilangkannya , tapi perlu dikawal agar perginya ke arah kepositifan bukan kenegatifan . cemburulah pada orang yang dekat pada Allah , cemburulah orang yang kuat ibadah pada Allah . tapi, awas! syaitan tak pernah cuti . di sebalik cemburu ada hasad yang bakal dicucuk syaitan pada hati manusia yang sedang mahu kembali pada Ilahi . jangan sampai memakan diri . cemburulah , bukan hasad dengki ..

-aku hanya insan biasa-
saya berkenan pada title ni , sebab saya mahu bibitkan rasa syukur pada Allah . bersyukur kerana aku dilahirkan biasa , bukan luar biasa . bukan yang sempurna , tapi yang sentiasa perlu berusaha . bukan yang mudah-mudah sahaja berjaya , tapi banyak liku yang wajib ditempuh sepanjang usia . mak, ayah! terima kasih sebab 'lahirkan' saya sebagai biasa , jadi saya lebih menghargai erti hidup di dunia , adalah untuk menikmati 'kekal' di akhirat sana .

^^ always smile , hamizah ruslan ! ^^
rasa mahu balik tanah air bukannya disebabkan 'homesick' ataupun rindukan suasana malaysia . tapi sebab yang paling dominan ialah kita mahukan orang yang sentiasa memahami . dan mereka ialah mak dan ayah yang dari dulu hingga sekarang terus memahami .
semoga Allah rahmati mereka yang sentiasa sabar , memahami dan menerima diri yang dhoif ni .
-kuatkan jiwa perantau! ^^ -
petik status FB sendiri ^__^

"ruang untuk menjadi sempurna sentiasa ada . jadi , jangan bimbang jika kalian belum sempurna . kerana orang yang merasakan diri dah cukup sempurna , sebenarnya dialah yang masih banyak kelemahannya . terutama dari segi jiwa ^__^" wallahua'lam .

-hamiz ruslan

No comments:

Post a Comment