Friday, February 3, 2012

mahasiswa sendiri pun ada 'penyakit'nya

Alhamdulillah, hari ini, hari yang ke ribuan kalinya Allah beri nikmat untuk hidup, untuk bernafas, untuk mengagumi ciptaan-Nya , untuk terus bersyukur , untuk teruskan perjuangan hidup. Semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang soleh . mudah-mudahan .


masih jauh yang perlu ditawan , walaupun ijazah sudah di genggaman


Mahasiswa . kini, perkataan ini tidak lagi asing dalam dunia . lebih-lebih lagi setelah kebangkitan mahasiswa bagi memartabatkan pindaan AUKU di Malaysia . mahasiswa makin digeruni . dengan semangat mudanya , dengan ketinggian ilmunya , dengan kewibawaan kepimpinannya . apatah lagi apabila disebut ‘mahasiswa luar negara’ . yang terbayang di mata ialah indah-indah belaka .

Sekarang Allah izinkan saya hadapinya . berada di tempat orang membuatkan saya membuka mata. sebenarnya bukan nilaian ‘tempat orang ‘ itu menjadi ukuran , tetapi yang penting ialah akhlak individu itu sendiri . suka untuk saya petik kata-kata yang cukup masyhur ; ’’ MUKMIN ITU APABILA DIUJI IA BERSABAR DAN APABILA DIBERI NIKMAT IA BERSYUKUR “ .(70:20-30) . begitulah sifat mukmin . adanya akhlak yang baik, akan menjamin penerusan definisi ‘baik’ itu . jika mereka yang menuntut di university-universiti hebat sekalipun , di university yang tersohor dengan akhlak baik, dengan tarbiyah yang boleh dikatakan sempurna , dalam suasana yang mendorong pada kebaikan , hatta bumi anbiya! Jika dalam diri sendiri tiada kesedaran untuk berubah, semuanya berubah kosong!

Matang . saya belajar untuk menjadi matang . berfikiran matang . menganggap segala unsur-unsur ‘hedonisme’ yang berlaku di sekeliling saya sekarang ialah satu lumrah manusia itu sendiri yang sukakan hiburan , sukakan sesuatu yang bisa membuat jiwa dan hati tenang . tapi, saya musykil jika mahasiswa hebat yang katanya memperjuangkan akhlak perjuangan Islam tak mampu untuk menyeimbangkan antara hiburan dunia dan ‘hiburan akhirat’ . suka untuk saya menggelarkan ia ‘hiburan akhirat ‘ . jika manusia itu, ia seorang yang mencari , mencari-cari ketenangan dan kebahagiaan hakiki, alunan Quran bagaikan satu irama yang menenangkan kerana di situ letaknya petunjuk Tuhan! Dan solat itu menghiburkan kerana itu menghubungkannya dengan Tuhan! Lihat ! jika bumi anbiya ialah satu platform yang sangat baik, ataupun boleh dikatakan yang terbaik untuk menjadi baik, sepertimana didefinisikan di sisi Islam itu sendiri, silaplah kalau ia dikatakan boleh dilaksanakan tanpa usaha dan pengorbanan seseorang individu itu sendiri .

“dan tidak sepatutnya setiap daripada mukmin itu semuanya pergi ( berperang ) , mengapa setiap daripada golongan di antara mereka tidak pergi untuk memperdalam ilmu agama mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka kembali agar mereka dapat menjadi dirinya “ surah at-taubah , ayat 122

Seorang penuntut ilmu . mereka ditinggikan Allah . diangkat darjat oleh Tuhan di sisi-Nya . dinaungi para malaikat di malis-majlis ilmu mereka . dibezakan antara yang berilmu dan tidak .(39:9) .tapi sejauh mana ia mengamalkan ilmu yang diterimanya . ini kesekian halnya lagi , yang berbalik pada diri sendiri . setiap orang mengharapkan satu kebaikan , satu perubahan ke arah kebaikan . tapi tanpa usaha dalam diri sendiri , semuanya bakal tak jadi . keinginan pada diri sendiri, sejauh mana ingin berubah, itu mempengaruhi kesan perubahan .

Mahu ciptakan MAHU mestilah wujudnya TAHU terlebih dahulu . penyakit ummat yang kian meruncing ; banyak tidurnya [1] , banyak makannya[2] dan banyak perkataannya[3] . banyak tidur boleh melemahkan jiwa dan hati , semangat untuk bangkit itu kian kurang . dan dikatakan tidur juga bisa terjadi atas empat sebab ; tidak solat malam , berjaga sehingga lewat malam , terpengaruh dengan persekitaran , dan sudah menjadi kebiasaan .

Tapi perlu ingat , apa Allah pesan ?


وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِين

Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh di dalam jalan Kami, maka sungguh akan Kami tunjukkan mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik." (QS. Al 'Ankabut [29) : 69)

Diriwayatkan dari Abi Barzah, beliau berkata,

أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - كَانَ يَكْرَهُ النَّوْمَ قَبْلَ الْعِشَاءِ وَالْحَدِيثَ بَعْدَهَا

“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membenci tidur sebelum shalat Isya' dan ngobrol-ngobrol setelahnya.” (HR. Bukhari no. 568)

melampau, melampau ~


Ramai orang ambil remeh soal makan . dan ramai juga yang ambil berat soal makan, tapi mengambil berat atas dasar ingin berat yang ideal , ingin kurangkan berat badan , ingin dilihat cantik . lantas , ia mengamalkan diet sepertimana yang disyorkan dalam laman-laman kesihatan . diet Rasulullah itu sudah jelas mempamerkan satu diet yang sihat . jika kita mengaku sebagai insan yang mendokong agama Allah, maka tirulah Rasulullah. Fattabi’uni (3:31) . “makan sewaktu lapar, dan berhenti sebelum kenyang “ . tak perlu bersusah payah mendapatkan pil-pil kesihatan , supplement-supplement untuk mendapatkan tubuh badan yang sihat . ternyata , perkara-perkara sebegini tidak salah, tapi bukankah jika kita jejaki dahulu langkah ‘idola’ kita ini, bukankah itu lebih suci dan sihat ?

Imam syafie berkata ;" aku tidak pernah kenyang semenjak 16 tahun lalu kerana , banyak makan akan menyebabkan banyak minum , sedangkan banyak minum akan membangkitkan keinginan untuk tidur , menyebabkan kebodohan dan menurunnya kemampuan untuk berfikir , lemahnya semangat dan malasnya badan . ini belum termsuk makruhnya banyak makan dari tinjauan syariat dan timbulnya penyakit jasmani yang membahayakan.”

sebagaimana dikatakan dalam sebuah syair ;

sesungguhnya penyakit kebanyakan yang engkau lihat terjadi kerana makanan atau minuman .

kata hukama;

تم العقل نقص الكلام اذا

Jika sempurna akalnya ia mengurangkan percakapan .

"sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat , hendaklah ia berkata yang baik atau diam ." (riwayat bukhari dan muslim)

Biasanya ramai yang terlepas pandang kelemahan pada diri kerana kurang dalam merancang suatu kebaikan pada diri . ramai yang merasakan hari masih panjang kerana terlalu yang masih ada petang . kita disunatkan untuk mengingati mati . entah-entah pagi ini kita berpagi-pagi , petang nanti kita tiada lagi di sini . ramai yang lupa , sebab itu sewenang-wenangnya membuang masa .

masakan seorang mahasiswa yang hebat dalam akademik tak mampu merancanga kehidupan yang masih berbaki? rancanglah dalam membuat suatu keputusan , dan letakkan sasaran dalam menggapai sesuatu. ramai yang respon secara negatif apabila ada seseorang individu yang berumur belasan tahun merancang tentang perkahwinan . dituduh gatal mahu menikah lah , dikatakan tak tahan nafsu ! ahh...itu kan satu perancangan . perancangan untuk menghadapi hari mendatang . saya tak katakan yang merancang perkahwinan sejak usia muda lagi itu tidak mengalami masalah dalam rumah tangga . tapi, setidak-tidaknya ada persediaan terutamanya dari segi fizikal, rohani dan ekonomi . jika ada sahabat yang berkata kepada saya yang dia mahu kahwin, saya akan katakan , "maka, bersedialah untuk kahwin ! " ^^

walaupun jika disebut mahasiswa , hanya cerita bab akademik sahaja , saya rasa sekarang dah ramai yang mula cerita pasal kahwin . satu kemajuan , tapi jangan yang dibincangkan hanya nikmat , bincanglah soal ujian dan persediaan .




*********************************************************************************

"semoga kita yang tahu boleh terbitkan mahu pada mereka yang belum tahu "

[1] banyak tidurnya : link dan ini daripada senior ^^

[2]banyak makannya ; link

[3] banyak perkataannya : link

penyakit wahan yang melanda ummah mengurangkan kualiti muslimin . mereka bagaikan buih di lautan , tapi buih-buihan tidak membantu dalam perjuangan .


wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment