Monday, January 30, 2012

jauhi su'ul khatimah


Bismillah. Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang . bagi-Nya pemilik sekalian Alam.

Sekali lagi tentang menulis . ramai orang suka menulis . Alhamdulillah, saya bersyukur untuk itu . semangat dan minat boleh mendorong suatu tindakan dan seterusnya menghala ke arah kejayaan , mudah-mudahan . namun, seperti biasa , dalam menulis ada adab-adabnya , ada ‘precaution’nya . semua perkara yang kita mahu lakukan , ada syariat dan manhajnya, bukan ..

Firman Allah .

لكل جعلنا شرعة و منهاجا

Adanya karya , akan adanya posting . dan apabila adanya posting pasti perlukan proksi . antaranya ialah blog dan facebook , contoh paling mudah . dan apabila adanya wasilah-wasilah begini, akan adalah peng’like’ dan ‘followers’nya , bukan . dan ini yang perlu untuk kita berjaga-jaga . ya, ada orang cukup mudah untuk ‘masuk’ ke dalam masyarakat . mungkin bakat yang terpendam mampu menarik hati pembaca-pembaca . tak sampai setahun , followers sudah beratus , beribu . itu satu nilai tambah dan kemajuan yang baik . mendapat tempat dalam hati masyarakat bukan satu benda yang mudah , apatah lagi melibatkan ‘manusia’ , bukan benda .

Tapi dengan adanya perkara sebegini, akan adalah musuh-musuh yang tersembunyi dalam diri . masih ingat kata-kata ustaz zaharuddin dalam ceramah secara online . setiap manusia mengharapkan husnul khatimah . dan husnul khatimah takkan dapat sekiranya ia tidak berusaha untuk dapatkannya. Orang yang berbuat baik, Allah akan anugerahkannya kesempatan untuk mati dalam kebaikan . dan ada hadis Rasulullah saw yang menjanjikan kebaikan syurga dan terlepas daripada azab kubur bagi mereka yang kalimah akhirnya ialah ‘la ilaha illalllah’ . benarlah , satu ucapan azimat yang jika tidak dilazimi sewaktu kehidupan , sukar untuk ditutur sewaktu kematian, bukan .

Husnul khatimah . ada tiga perkara yang disebutkan ustaz zaharuddin mengenai husnul khatimah . tentang tiga perkara yang bias menjatuhkan kita kepada buruknya su’ul khatimah .

Pertamanya, sifat kedekut yang ditaati (شحن المطاع ) . kedekut dalam berkongsi idea, kedekut dalam memberi sedekah , kedekut untuk menghulurkan tenaga dan keperluan kepada orang lain . ini sifat kedekut yang jika ditaati, memang su’sul khatimah lah jawabnya . kita lihat dari segi kelogikannya . jika sifat ini ada dalam diri seseorang insan dan merebak dalam diri masyarakat itu sendiri, bukankah akan timbul satu malapetaka besar ? bahana daripada sifat pentingkan diri sendiri setiap indivdu . contoh mudah ; idea untuk pembangunan dan kemajuan insan ,. Kedekut untuk sumbangkan pendapat yang bisa membantu kemaslahatan ummah . itu sudah dikira satu kesalahan pada manusia , tidak membantu bahkan merencatkan kemajuan ummat . apatah lagi, jika membuat onar . memang benar, jika tidak mampu membuat kebaikan , janganlah kita membuat keburukan . tapi, jika kita renung kembali , hidup kita hanya ada dua ; dosa dan pahala . tiadanya neutral . jadi, setiap kata, jika tidak disalurkan pada kebaikan , ke mana lagi selain keburukan ?

Keduanya , ialah hawa nafsu yang dituruti. Segala yang ia rasa mahu, diikutkan . mahu kereta besar , beli kereta besar , mahu baju baru , beli baju baru , mahu itu ini terus beli dan beli . itu nafsu dari segi material . belum masuk nafsu dalam bersosial . nafsu kepada ‘keindahan’ zinah dunia . sebab itu Allah sebut dalam al-Quran :

“maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkan ia sesat sepengetahuan-Nya dan Allah telah mengunci pendengaran dan hatinya serta meletakkan tutup atas penglihatnnya?” surah al-ankabut (45 : 23)

“dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia , cinta terhadap apa yang diinginkannya , berupa perempuan-perempuan , anak-anak, harta benda …” surah ali Imran (3:14)

Syaitan yang paling utama dan perlu dilawan oleh manusia ialah nafsu dalam diri sendiri . ya, itu lumrah untuk dilihat cantik, untuk dilihat kaya , untuk dilihat baik. Tapi nafsu itu perlu dididik supaya tidak terdidik untuk sombong dalam kalangan manusia, apatah lagi pada DIA . sedarlah tanggungjawab pada Yang Esa . tiadalah kita hanya manusia yang hina dina daripada setetes air mani .

Yang ketiganya , ialah berasa taajub dengan diri sendiri (إعجاب بالبر نفسه ) . mesti biasa,kan apabila anda mengupdate blog ataupun status anda , ada ramai pengunjung . ramai pula yang ‘like ‘ dan komen . ‘fuuhh…pandai juga aku ye ‘ . memang kita tidak menzahirkannya dengan bahasa badan dan lisan , Cuma ia terwujud di dalam hati . ada baiknya, istighfarlah , dibimbangi bakal memakan diri . saya tidak tahulah itu merupakan satu kelebihan atau tidak dengan adanya butang ‘like ‘ . jika komen, saya setuju kerana ia boleh menjadi satu medium pencambah idea .

Ketiga-tiga perkara ini jika digabungkan memang bakal mengundang su’ul khatimah pada diri .bahkan bakal menempah neraka dengan sendiri . maka, berjaga-jagalah dalam meniti hari . mungkin belum hari ini kita diuji , esok lusa belum tahu . semoga Allah tempatkan dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang tetap tabah dan sabar tatkala diuji . masih ada peluang bertaubat . dalam kehidupan , tiada yang terlambat dan terlewat , kerana segalanya ada hikmah yang tersirat!



Penulis . sememangnya penyampai kebenaran . niatnya tulus sekali ; mahu mengajak orang kepada perkara ma’ruf . tidak terkecuali untuk menyebarkan pada masyarakat bahawa apa yang berlaku sekarang , itu salah dan inilah yang betul . menjelaskan suatu yang dirasakan kelabudan samar-samar . tapi, kadangkala dengan menulis itu , kita membuka satu ruang dan peluang untuk diuji perasaan . mungkin daripada menulis , kita bakal dikenali . dengan menulis , kita bakal dijadikan ikon dan diberi tanggapan yang baik-baik segala bagai . dan perlu diingat , itu tak menjamin apa-apa kebaikan melainkan nilai tambah untuk mendapat tempat di tengah-tengah ruang masyarakat semata-mata . kata-kata bakal diuji dan jika niat sudah terpesong lari , maka jauhlah kita dari Ilahi .dan itulah seburuk-buruk keadaan untuk kita kembali menghadap-Nya nanti .

Segala yang baik itu segalanya daripada Allah taala . dan disalurkan untuk disampaikan kepada kalian daripada diri yang serba lemah ini . semoga Allah redha segala semangat , usaha dan tingkah .

Irbid

11.30 pagi

“manusia sering kali lupa, sebab itulah Allah turunkan kitab kalam-Nya , supaya tatkala lupa , ia bisa ingat! “


jika kita fikirkan akhirat yang kekal di sana, dunia ini seakan begitu kecil di pandangannya .

1 comment:

  1. Segar. Subhanallah. Memang segar bila membaca atikel ini. Terima kasih.

    ReplyDelete