Wednesday, April 11, 2012

''ana nak cop enti ''

hari ni , 11/4/2012 .
dua tiga hari ni banyak sangat buat status di FB . kalau ada tweet memang dah tweet banyak-banyak kali dah ni .
semalam , mungkin hidup penuh dengan kelam je . kecewa lah katakan ... tup,tup ! tengok @ dengar ceramah ustaz Asri -dr maza- ambik ko~! terkena sebijik kat atas kepala . memang lah , manusia , time kena uji , memang dah tak ingat dah kat orang lain . ikut sedap rasa dia je . ish-ish- saya dah tak nak dah biar emosi dikawal nafsu dah . teruk sangat jadinya .

hari ni , saya buat status begini bunyinya lebih kurang ;
saya tak tahu hadaf 'dia' ; selamatkan ukhti ini ataupun bawa ukhti ini hampir ke neraka dengan harapan dan keputusan yang tidak pasti .
saya tak iri hati dengan beruntungnya ukhti ini. tapi saya rasa hebatnya ukhti ini , sebab diuji begitu dan begini .
pelik ya hidup ni , benda baik tapi kabur dengan benda syubhah . pendapat saya sendiri, saya tak berapa yakini cara macam ni . biarlah yang hadir ialah yang pasti daripada DIA Yang Maha Mengetahui . ikuti fatwa hati kamu. -semoga Allah bantu kalian yang belum , sedang dan bakal - wallahua'lam .
ada makna ke share status update sendiri kat sini ?


haaa.... ya, agak tersurat dan tersirat ! saya rasa proses ni masyhur @ femes kot dalam kalangan mahasiswa dan mahasiswi sekarang . saya bukan nak respon sangat tentang ni . dalam petikan ni ada beberapa point-point penting .
pertama , saya kurang selesa . kedua, saya memang tak selesa pun ! saya tak prefer situasi di mana seorang akhowat berfikir-fikir soal cinta macam ni . perempuan, bila sebut tentang ni , suka tu memanglah! dia jadi lemah tau . mudah cair ! sebab tu senior saya pernah cakap , korang ni , buat keras sket boleh tak??!! *gulp ! berapa kerat lah sangat wanita yang boleh tahan dengan ajakan seorang lelaki ??

baik , yang kedua ; kenapa saya kata bawa ukhti itu ke neraka . apabila duk asyik berfikir , tidakkah itu satu kelalaian bagi dia ? baik, wanita & masa depan . ya! siapa tak fikir , bahkan saya sendiri terfikir . fikirkan perancangan sebuah kehidupan . mahu dirikan sebuah bahtera rumah tangga yang muslim dan indah dengan nilai-nilai Islam . dan bila datang khabar tentang siapa pun 'dia' , mesti rasa seola-olah harapan itu mula mahu tumbuh ,bukan . cuma pandangan peribadi, ini bukan masa jika ia datang sekarang . baik , satu ; fatrah belajar . kedua; sedikit sebanyak prinsip akan goyah . ketiga ; soal ikhtilat di mana? sihatkah hukum syara' dengan cara begini ?

seterusnya , ketiga ; saya tak yakini cara ini . wah! ini ayat panas ni . buatnya tak ada orang nak dekat ngan saya??? ahhh..kacau! kenapa saya tak yakin . sebab saya bimbang . kenapa saya bimbang , sebab ada pernyataan sebelumnya . -syubhah - ini perkara yang kita tak nampak , kita tak perasan pun . dan kita , keliru . -ikhtilat , perasaan , prinsip , hadaf - semuanya pudar . buntu . sebab itulah , ada yang menyokong cinta itu hadirnya sebelum nikah dan ada yang bersetuju cinta itu lagi indah apabila dinikmati hanya selepas nikah .




saya faham ,soal perasaan , siapa boleh kawal ? bahkan sewaktu di bangku sekolah lagi , ada cinta monyet, segala bagai lagi . tak apa, teruskan kalau lah kita yakin tiada murka Allah di situ . mungkin yang lain boleh hukum saya sebagai pandai cakap je , sebab saya memang saya suka cakap pun. tapi saya cuba untuk bersuara dan beri pandangan . mungkin salah , mungkin betul dan mungkin juga bakal berubah . itulah namanya manusia , dan saya mengaku yang saya ialah manusia.

saya sendiri banyak lihat insan-insan yang sedang melayari bahtera bahagia daripada proses ni . tapi saya yakin , bukan dengan cara 'ana nak cop enti ' tapi dengan , ''ustaz , ana berkenan nak jadikan si fulanah sebagai suri hidup ana"


hamiz ruslan ; "banyak dalam hidup ni , kita sayang mahu tinggalkan satu perkara kerana bimbangkan kehilangannya buat selamanya . tapi sedarkah kita , bahagia itu ada pada -Nya "

No comments:

Post a Comment