Thursday, April 19, 2012

jatuh hati kerana imannya ?

"Tahniah kepada mereka yang tersentap imannya dengan sentuhan bahasa puitis agama oleh si blogger islamic. Namun bagaimana pula yang tersentap hatinya kerana jatuh cinta pada si penulis?

Untuk siapa iman itu dipersembahkan? Adakah pada mata wanita atau pada wajah RabbNya? Tidak mungkin lelaki beriman membeli wanita dengan menggadaikan syurga.
penulis blog mungkin menggunakan sisi baiknya dan menutup sisi buruknya "
(status seorang sahabat yang hebat ^^)

bukan mereka saja sentap , saya sendiri pun sentap! ^^

mungkin benda ni benda biasa kot . jatuh cinta pada karyanya ataupun jatuh cinta pada'nya' . inilah ujian apabila kita telah 'exposed' dengan manusia . bermain dengan sesuatu yang punya 'rasa' , punya perasaan dalam jiwa . betullah , blog-traveling untuk cari makanan ruhi , apa yang baik untuk jiwa . tapi tak kurang juga yang mencari teman untuk jiwa ,kan ?

sebenarnya , bukanlah salah rasa satu kekaguman yang luar biasa pada orang yang baik-baik . itu bagus,kan ? daripada kita terjatuh cinta kepada yang bawa binasa? memang sudah jadi satu inquiri pada usia remaja . sedang mencari , dan mencuba . (cuba tu --> test power?? eh?)

******* baiklah , apa yang saya nak respon sebenarnya ?

sebenarnya saya tertarik dengan ayat terakhir . saya tak hairan dengan jatuh hati la, minat la , perasan la , pantang ditegur la dan banyak lagi . ayat ni ; penulis blog mungkin menggunakan sisi baiknya , dan menutup sisi buruknya . kita boleh lihat , ramai orang yang tulis benda baik-baik . tulis status baik-baik , tulis post kat blog perkara yang baik-baik . mana mungkin orang tak nampak ia baik ? tapi kena ingat , yang menulis itu ialah manusia , iaitu hamba kepada-Nya , yakni Allah Yang Maha Kuasa . kita , apabila baca blog orang , kita rasa seolah-olah ia sempurna , tiada cacat cela . sebab yang terzahir ialah kebaikan . dan memang itulah tujuan penulisan , mahu orang tiru , ikut kebaikan tu .


tapi untuk jatuh hati , ataupun 'judge' seseorang itu hanya melalui penulisan , itu kurang bijak . kononnya , 'jatuh hati kerana imannya ' . taklah yang menulis itu tanda beriman . bagaimana pula yang menulis status yang berunsur Islam , tapi hakikatnya ia bukan Islam ?? huh?? berat tu~

sekarang nilai Islam itu semua orang nampak , hingga tarbiyah itu mampu tawan non-muslim yang jadi pengguna komuniti maya ni . alhamdulillah , itulah kelebihan dalam dakwah Islam , sebarkan keindahannya !

tapi , menulis yang baik-baik itu boleh menampakkan yang penulis itu ialah yang mencari kebaikan , yang sukakan kebaikan , dan sedang bertatih , mengayuh mengejar amal kebaikan . jadi , itu sudah jadi satu tanda dan cukup syarat pertama untuk memilih pasangan ,kan ! ( eh , tiba-tiba ?? =_=)

jadi, teruslah menjadi baik . tentang orang yang tersentap imannya dengan kebaikan yang kalian tulis , alhamdulillah , semuanya daripada Allah . dan buat yang tersentap kerana penulisnya ? ada penyelesaiannya , carilah perlindungan daripada Allah . bukan semua orang boleh tahan dengan perhiasan dunia . tapi , mustahillah pemuda/i yang mencari cinta Ilahi , dan syurga abadi akan jual imannya demi secangkir hiasan duniawi ..

selamat bermujahadah , wahai insan mujahid dan mujahidah sekalian . yang paling berat dan menguji diri ialah ---> HATI . letakkan ikhlas sebagai tunjang acaramu ! moga Allah lindungi kalian dan saya

"ramai yang pandai menulis , tapi susah mahu jumpa orang yang benar-benar 'tahu' apa yang ditulis ( AQ 2;113) " -hamiz ruslan

No comments:

Post a Comment