Thursday, April 26, 2012

kerana satu wajah

"eh , awak nama apa eh ?"
-errr... ***** (nama disebut sekian sekian)
"oo.. orang mana eh?"
-terengganu 
"ooo.. memang orang terengganu muka ada iras-iras eh.."
-errr.... :* sigh , tersipu .


huh . sentap ! tak hujan tak ribut , tiba-tiba ada orang tegur kita , sebab muka sama dengan kawannya . huh?? =_=
___________________________________________________________________

saya selalu yakinkan hati dan diri saya , Islam tidak memuliakan seseorang dengan sesuatu yang bukan usaha ummatnya . tiba-tiba , boleh bahagia. tiba-tiba , boleh dapat syurga , mustahillah!
dan kalau betullah Islam mengangkat insan sebegitu rupa , mesti mereka yang ada iras Rasulullah turut sama dijanjikan syurga , bukan ?
 pernah terfikir tak , Allah tak pernah kata
"Sesungguhnya muka si fulan yang iras kekasih-KU (Muhammad saw) , sesungguhnya Aku turut sayang dan cinta kepadanya "

nope! totally tak!

tapi , Allah pesan kepada Nabi Muhammad , Junjungan Besar kita :
"katakanlah (Muhammad) , "Jika kamu mencintai Allah , maka ikutilah aku , niscaya Allah akan mencintaimu dan mengampuni dosa-dosamu " Allah Maha Pengampun , Maha Penyayang "
ali-imran (3: 31 )

mahu Allah sayangkan kita , Allah beri perhatian kasih cinta pada kita , ikutlah Rasulullah , kekasih Allah . Allah tak kata , kita perlu jadi se'handsome' Rasul , perlu jadi se' famous' Rasul dalam berdakwah . tapi ikutilah hamasah (semangat) Rasulullah dalam berdakwah . ikhlaslah dalam berdakwah . sungguh ! insan yang ikhlas benar di jalan Allah , Allah akan tunjukkan jalan keluar daripada setiap masalahnya daripada lorong-lorong yang tidak disangka-sangka . termasuklah , lorong untuk keluar dari 'neraka' . ^^


 



Rasulullah pernah sebut dalam riwayat Muslim ;
"Sesungguhnya Allah tidak memandang pada rupa dan tubuh kamu dan tidak pada harta kamu, tetapi Allah memandang hati dan amal kamu"

jadi , silap dan kerugian besarlah bagi mereka yang menggunakan paras rupa mereka , dan batang tubuh mereka untuk mendapatkan dunia . ya, mungkin di dunia ada yang memandang , ada yang tertarik , ada yang memuja muji , tapi tidak di akhirat . sungguh , kalian silap jika itu yang kalian pegang . wajah jelita , warna kulit , ketinggian , rambut kerinting atau lurus ; semua ciri ini ada pengklasifikasian masing-masing .
yang kurang cantik disisihkan , yang gelap diasingkan , yang rendah diketepikan , yang berambut kerinting dikatakan pendatang .. alahh ..itu kata manusia lah , ada Allah beza-bezakan kita tak ? jadi, berhiduplah dengan tenang , walau apa-apa pun diri anda . kerana , yang mulia di sisi Allah ialah yang bertaqwa .

Islam ; manusia a.k.a. ummatnya boleh berjaya hasil usaha mereka . dapat hidayah Allah , bukannya mudah . Allah memilih mereka untuk menikmati nikmat Islam . itu satu hal penting iaitu Islam yang memuliakan seseorang hamba dengan ISLAM ; title sebagai Muslima/ah untuk mejadi khalifah di muka bumi . . namun , agama tanpa usaha tidak memberi makna dan mustahil bisa menyumbang mulia.

khulasahnya , berusahalah! sehabis daya , sehabis mampu . supaya , bahagia yang kita capai , tak mungkin hilang walaupun kita 'hilang' di dunia . salah satu usahanya ; penulisan sendiri contohnya . tak mungkin ada orang yang mahu sandarkan penulisan orang lain atas nama dia . jika ada pun , kes-kes terpencil yang akhirnya akan terbongkar jua . dan 'ending'nya , usaha kita sendiri itulah yang harum mengubah spekulasi dunia .

*''kadang-kadang manusia terlalu mahu inginkan sebuah keajaiban , hinggakan malas berusaha , hanya mengharapkan apa-apa pada diri yang bakal membawa bahagia seterusnya . ingatlah , selaku manusia biasa , ada ke??" -hamiz ruslan UKHT ^^

*******************************************************
kepada sahabat saya , tipulah kalau saya tak dengki ;( tersentap tadi . post ini seolah-olah post bela diri la , nak yakinkan bahawa tak rugi pun kalau kita tak dapat perhatian manusia , cuma perlu diingat bahawa perhatian Allah itu merangkumi amal dan ikhlas . sebab itulah , ikhlas!! ^^



guess who ?? ^-^

mood; subhanallah .. malam ni , gembira kot! perbincangan dua hala dengan orang yang sangat dikagumi . ustaz hebatlah!

kata menota : 2 sahabatku , tahniah la sebab without doing nothing , you two got the notices ! that's speciality , kan .. alhamdulillah!



No comments:

Post a Comment