Saturday, December 3, 2011

PUTRA;seniors. entum hebatlah!

Alhamdulillah, gembira rasa tak terkata. Syukur pada Allah Taala, atas limpah kurniaNya. Kami dapat bertemu dengan sahabat-sahabat kesayangan kami. Berkumpul 3 mantiqoh. Hebat! Ukhuwah yang serasa saya, susah mahu menemuinya. Walaupun hidup kami teraturnya hanya sekejap Cuma bersama. Sebulan bersama sepanjang daurah. Tapi ukhuwah bagaikan 10 tahun bersama. Walaupun berpisah mantiqoh semalam, rasa seperti berjauhan seribu batu. Ahh… indahnya ukhuwah inilah keimanan, jika tak diselangi dengan perasaan sayang anugerah dari Allah,mustahil kami begini,

Terima kasih, Allah~

PUTRA. Persatuan mahasiswa Terengganu Jordan. Cukup beri kesan. Inilah indahnya keimanan. Hehe,,,kami dikumpulkan di bawah satu nama BKAN. Badan Kebajikan Anak Negeri. J

Semalam, ada program PUTRA . walaupun ramai yang tak dapat hadirkan diri, kerana kekangan waktu, mungkin. Tapi, dewan tetap tak lengang. Mungkin disebabkan pelajar tahun satu sahaja dah ramai. Alhamdulillah. Rezeki Allah, ramai anak Terengganu yang merantau. Ada hikmah di sebalik itu, mungkin kami juga dihantar juga untuk berjuang demi agama tahun – tahun hadapan. Menjejaki bumi Nabi, bukan sia-sia, semestinya.

FORUM

Ustaz syahrul

Ustaz hilal

Dr adila

Ustaz syafiq

Awalnya, mudah sahaja perspektif kami. ‘alah…setakat PUTRA, biasa aje nie’

Hehe,,,cakap jangan sebarang cakap. Hebat benar semalam. terbaiK!

Masih ingat kata-kata ustaz syahrul(ustaz yang berpengalaman lama di Jordan, digree di mu’tah, master di al-bayt sekarang) . “ belajar di Jordan bukan setakat belajar.tapi kita belajar untuk belajar.” Sepanjang bermusafir, kita ada dua elemen penting.

1) Matlamat

2) Perjalanan

Ada orang , mereka dapat capai matlamat mereka, dapat mumtaz dalam pencapaian , tapi perjalanan mereka kosong. Tak ada yang istimewa. Ringkaskan cerita , nilai tambah taka da.
tapi, ada juga yang nilai tambah mereka mantap. Ada pengalaman dalam berkepimpinan, banyak pengalaman dan pengetahuan dalam selok belok perjalanan, namum pencapaian kurang Berjaya. Hanya setakat lulus sahaja. Hal ini mungkin memberi kesan untuk kehidupan akan datang.

مسافر قطعة من العذب"
perjalanan itu sebahagian dari azab.
teringat kata-kata Luqman al-Hakim : wahai anakku, kamu tidak akan tahu 3 perkara melainkan paa tiga perkara ; kamu tidak tahu erti kelembutan kecuali ketika kemarahan, kamu tidak tahu erti keberanian kecuali ketika peperangan, dan kamu tidak tahu erti persaudaraan kecuali ketika kesusahan.

Musafir; bukan mudah~ J

Kata ustaz, persiapkanlah diri awal-awal . sebabnya nanti di Malaysia, tekanan untuk memberi sangat kuat. Hingga kita sampai tahap ‘shock’ dek kerana disogok dengan ‘graduan Jordan’ . semua orang mengharapkan yang terbaik. Jadi, itu cabaran besar daripada cabaran-cabaran yang sedia ada besar.

Katanya kak adila, sekarang tahun satu, masa leisure lagi. Tak banyak sangat komitmen. Jadi, perlu pandai susun masa, jangan dihabiskan dengan suatu yang tak boleh beri effect untuk diri, kepada kebaikan semestinya. Memang payah. Mahasiswa itu bukannya mereka tak pandai, tapi merek tak merancang masa dengan baik. 4 perkara yang menjadi keutamaan untuk disoal di akhirat ; UMUR kita apa yang kita buat untuk habiskan , ILMU kepada apa kita manfaatkan , HARTA ke mana kita belanjakan , dan TUBUH BADAN untuk apa kita gunakan. Beratnya tanggungjawab insan. Bersyukurlah.^-^

tahun depan dah grad, boleh ke datang sini lagi, buat talk. =_= ambil ibrah dan semangat dari beliau, moga lahir lagi pemuda begini. insyaAllah.

Ustaz hilal. Banyak yang dapat daripada beliau. Serius. Ulasan beliau mengenai matang; matang ialah orang yang faham agama, dan amalkan agamanya dalam hidupnya. Selagi ia tak asimilasikan Islam dalam hidupnya betul-betul, selagi itu ia belum matang. Biarlah ia belajar sampai ke master, PhD sekalipun, tapi selagi tidak kenal Islam itu, tiada apa bagi ia. Benarlah, cantik yang sebenarnya ialah cantik yang dikatakan cantik oleh syara’ . dan hodohnya ialah apabila hodoh pada sisi syara’ . pandangan manusia kerdil sekali, jika dibandingkan pandangan Ilahi.

Sebab itu, Allah rakamkan dalam surah Al-Asr. ‘’demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. KECUALI mereka yang beriman dan beramal soleh. Berpesan-pesan pada kebaikan (kebenaran ) dan berpesan-pesan pada kesabaran. “

Itu mereka. Mereka yang berIMAN. Hebatnya , ajaibnya orang beriman, ialah apa-apa yang mereka buat ialah semua yang baik-baik. Jika ada keburukan yang kerap dilakukan, mana ajaibnya ISLAM? Hmm~~ fitnah, fitnah . banyak fitnah pada agama. Oleh; ummat sendiri. Tegarnya.

MUSLIM itu pabila diuji , ia SABAR,
MUSLIM itu pabila diberi nikmat, ia BERSYUKUR.

Reality peranan pelajar agama di Malaysia.

Ustaz ustazah yang bagaimana yang ummat Islam di Malaysia mahu. Payah punya soalan. Ustaz yang boleh membawa jiwa ummah pada Allah. Bukannya ustaz yang hanya pandai berceramah di TV, membedah kitab, menceritakan sirah-sirah Nabi dan sebagainya. (Bak istilah ustaz sufyan – ULAMA GOOGLE.) Heh~~ yang dipinta ummat ialah ustaz yang boleh jadi murobbi, penyelesaian buat masalah ummat . bukan hanya berkata “ jadilah budak baik” . sekadar nasihat tanpa tindakan dan menyentuh hati mad’u , takkan mampu ubah masyarakat.

Kenapa mahu jadi ahli agama?
mungkin ada yang menjawab, ‘result aku tak gempak , so, ambil bidang agama je lah. Senang sikit’

Alahai, agama – subjek mudah? Selain kena uji dengan manusia, dengan doctor-doktor, kami diuji(ditanya) oleh Allah, tahu! Ramai orang pandang remeh. Bidang agama bukan mudah-mudah sahaja mahu didalami, ia perlu sangat-sangat pada aplikasi. Terus, buat apa belajar, kalau tidak mahu menghayati?

‘rangka strategi untuk ubah apa, anda takkan mampu ubah apa-apa tanpa merancang’
percayalah , takkan Berjaya kalau hanya dengan kata-kata. Itu ialah untuk saya, mungkin selama ini saya hanya hanya pandai berkata-kata. Tak mengaplikasi pada perbuatan. Lupa yang saya sebenarnya ada Tuhan. Allah, aku lemah. Bantulah ummat ini, sesungguhnya mereka tidak tahu.

Mungkin setakat ini dahulu. Pulangnya semalam atas kesedihan dan keredhaan, berpisah dengan sahabat-sahabat mu’tah dan mafraq yang disayang. Ujian untuk kami, berpisah berbatu-batu, tapi hati kami bersatu atas tujuan yang satu. Berikan kami kejayaan yang bermanfaat buat kami. MUMTAZ tak menjamin akhlak Quran dan Nabi-nabi untuk kami, tapi jadikanlah kami sebaik-baik hamba Mu, baik dalam bersahabat, baik dalam bermuamalat, baik dalam ibadat, baik segala-galanya untukmu, ya Allah. Amin..


PUTRAGANU. terbaiklah~




Salam sayang dari Irbid, kusayang anda semua.~ *terharu. Terima kasih Allah.

2 comments:

  1. i like it Hamizah...
    Syukran atas ulasan peringatan ini...

    ReplyDelete
  2. alhamdullillah suko baca blog mizah ... moga mizah teros istiqamah

    ReplyDelete