Saturday, December 3, 2011

senior; moga Allah rahmati akhi !

ingat lagi pesan Allah dalam surah ali Imran , ayat 185
"setiap yang bernyawa pasti akan merasakan mati, dan hanya hari kiamat sahajalah diberikan sempurna balasanmu ..."

siapa sangka , tinggal di bumi Jordan lebih kurang 3 bulan, sudah dihebahkan dengan dua kematian ; sohib (tuan rumah ana sendiri) dan sahabat seperjuangan atau lebih tepat lagi, senior Mohd Ilham Ellani bin Jamal..
iya, saya tiada kaitan dengan beliau kecuali hanya saudara seIslam. saya tidak mengenali beliau, bahkan lihat wajahnya pun saya tidak pasti pernah atau tidak. tapi mengetahui satu mutiara Jordan telah kembali ke Rahmatullah, buatkan saya tersentak dari lamunan panjang. mungkin dua tiga hari kebelakangan, insan-insan mula leka dengan kehidupan sehinggakan lupa 'ubudiyyah pada Tuhan.
inilah peringatan . sedang ayat-ayat Al-Quran itu peringatan untuk sekalian alam. apatah lagi satu kematian, yang menghubungkan manusia dengan Tuhan. Allah sudah rindu pada hamba itu. rahmati beliau dalam golongan orang soleh.

< hidung berdarah --> disyaki brain tumor @

Acute Myelogenous Leukemia --> ICU (28/11/2011) ---> lebih kurang lima hari, Allah panggil pulang (3/12/2011) >
betullah, kita tidak tahu rentetan hidup kita, meninggal sebagai apa, di mana, umur berapa , sudah laksanakah tugasan hidup kita. ajal maut di tangan Allah, tipulah jika ada yang mengatakan mereka tahu tarikhnya, mereka tahu tandanya..

sekarang, di FB, di blog, bahkan di seluruh talian komunikasi bagi yang mengenali beliau , ataupun setidak-tidaknya tahu akan beliau, semua sedang sibuk membicarakan tentang saudara Ilham Ellani. hanya sekelip mata ruang telekomunikasi bertali arus. ini kuasa Allah. dan alhamdulillah untuk ummah yang masih cakna akan peringatan dari Tuhan.
tapi itu perhatian manusia. semoga Allah juga beri secebis perhatian dan kasih sayangnya buat saudara seIslam yang saya sayang ini bagi meraih syurga Allah kelak. buat saudara mara dan keluarga serta sahabat handainya, salam takziah dari saya dan sahabat-sahabat yang lain. Allah lebih sayangkan beliau , tidak ada seseorang manusia yang Allah tidak mencukupkan usia untuknya . apabila usia itu yang Allah beri, insyaAllah sepanjang usia itulah bekalnya untuk menggapai syurga nanti, mudah-mudahan.amin..

dan ummat manusia yang sedang enak menanti hidangan duniawi. mungkin buat kita yang mengenali dan menyedari ketiadaan arwah, kita tersentap iman, muhasabah diri yang selama ini kealpaan . tapi bagi yang masih membonceng kesenangan dunia, adakah mereka cakna? Allah, ampuni ummat ini , sesungguhnya mereka tidak tahu.

''ketahuilah, sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan senda gurau , perhiasan dan saling berbangga antara kamu serta berlumba dalam kekayaan dan anak keturunan, seperti hujan dan tanam-tanamannya mengagumkan para petani ; kemudian (tanaman) itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur . dan di akhirat nanti ada azab yang keras dan ampunan Allah serta keredhaanNYA , dan kehidupan dunia tidak lain hanyalah kesenangan yang palsu "
Ali-Hadid : 20

semoga peringatan ini terus melekap di qalbu, agar hati ini tak kembali lalai dari mengingati pertemuan denganMU, pasti terjadi.




dalam kenangan, insyaAllah, moga tenang di sana. Allah uji namun masih ada manusia ingkar. kenapa, kerana hidup ini berupa pilihan, mahu taat atau mahu ingkar. bagi yang taat, Allah kurniakan sebesar-besar nikmat, bagi yang ingkar azab Allah sangat berat.

tatkala dinihari, insan masih galak dalam tawa duniawi,
mungkin mereka tidak menyedari yang mereka sedang diperhati,
insan itu , ia telah kembali,
menemui Ilahi, KEKASIH AGUNG yang selama ini ternanti-nanti,
Allah..selama ini kuakui, Engkau lah kekasih hati ini,
dan RasulMu, kujadikan pedoman buat diri untuk hidup dijalani,
namun, aku bimbang jika aku hipokrit pada diri,
katanya cinta, tapi tidak seindah yang dikata, yang dijanji,
aku alpa, aku hina , aku lalai,
seringkali kuingatkan diri, letaklah Allah di hati,
agar kelak tatkala dipanggil pergi,
ada sekelumit kasih cinta Ilahi datang menemani,
Al-Quran menjadi peneman pabila sepi,
harapnya bukan hanya di sini, tapi jua di akhirat nanti.


Allah, rahmati kami dengan Al-Quran, penuhi jiwa kami dengan Islam dan Iman. jauhilah kami daripada kealpaan, kekufuran sehingga kami menemuiMu, wahai Tuhan Sekalian Alam.

bersyukurlah.
salam takziah dari srikandi Fateh.
sama ada sempat atau tidak ingin mem'buka' generasi penggerak ummah, usah difikir, usaha tetap diteruskan. bukankah tawakkal itu sifat orang mukmin? :-)

"jika Allah menolong kamu, maka tidak ada yang dapat mengalahkanmu, tetapi jika Allah membiarkan kamu maka siapa yang dapat menolong kamu setelah itu? kerana itu, hendaklah kepada Allah saja orang mukmin bertawakal." ali-Imran : 160





"......berdoalah kepadaKu, nescaya akan Aku perkenankanbagimu..." -Al-Ghafir :60


*hiba
*rasa Allah itu dekat sangat-sangat!


No comments:

Post a Comment