Tuesday, December 6, 2011

perasaan halus ini dari Allah.

tepat 3 Disember 2011.kehilangan satu mujahid Islam di tanah Arab.
Mohd Ilham Ellani. saya tak tahu sama ada saya perlu mendapat 'permission' dahulu atau tidak untuk saya tuturkan satu nama ini, yang pasti saya terasa kehilangan beliau walaupun tak pernah mengenali.
mungkin perasaan ini tak perlu digembar-gemburkan kerana itu satu perasaan 'common' . iyalah, kematian, siapa yang tak sedih.

tapi kenapa sedih saya berpanjangan hingga sekarang. kadang-kadang sampai ada rasa 'takut' menerjah. adakah takut mati? astaghfirullah. mati ialah satu-satunya jalan untuk hamba bertemu Tuhan, yakni Allah subhanah wa taala.

mungkin kerana saya teringat dan masih terbayang-bayangkan kematian bapa saudara 9 tahun yang lepas. (gambar di sisi blog ini) . dan bapa saudara 2 tahun yang lepas. kematian sering kali membayangi diri. saya tak rasa saya patut hilangkan perasaan ini. sebab saya tak rasa kalau saya lupakan ia, anggap ia hanya perkara biasa, saya akan masih mengingati mati. bukankah kalau kita mahu mencari hati yang berhubung pada Ilahi, carilah ketika ingat mati. cuma saya bimbang kalau-kalau emosi saya lemah jika terus begini. jadi,saya mohon Allah bimbing dan tunjuk jalan yang benar, agar hidup ini, mesti diteruskan selagi nyawa dikandung badan, selagi Allah masih izinkan.

yang pergi tu, sudahlah , usah dikenang.
manusia sering berpesan begini. benar, bahkan ayah saya selalu pesan begini, lebih-lebih lagi sebelum saya berangkat ke bumi yang jauh dari tanah air, jauh dari keluarga tercinta. ayah pesan, 'duduk sana, kena bersedialah hadapi kematian. ayah ke, mak ke, adik beradik awak ke..' nah ! sekarang saya hadapinya. adik-beradik PERMAI. dah pergi~ Allahhh,,, perit rupanya, patutlah ayah pesan .

Alhamdulillah, insyaAllah, everything gets better. cuma sewaktu teringat pada yang tiada, ingat dosa-dosa di kala alpa, sensitif benar. ini tandanya saya sudah temui hati?? wallahua'lam. moga hati ini, sentiasa bersama Allah.

sungguh ! takut sangat-sangat. memang takut mati, tapi hakikatnya, rindu pada Ilahi. insyaAllah, "akhirkanlah hidupku dengan sebaik-baik pengakhiran, ya Allah .."
amin~!




moga Allah redha.


ikut pandangan manusia , terkorban di medan ilmu, maknanya syahid kecil di jalan Allah. alhamdulillah, mudah-mudahan begitulah .
bukan mudah mahu syahid di jalan Allah, walaupun hanya syahid kecil. mungkin sebenarnya saya cemburu, cukup cemburu kerana ia sudah berjaya bertemu Allah dalam keadaan dia di medan ilmu. sedang memburu syahid. tapi saya masih kekal di sini, Allah beri peluang untuk beramal . mungkin juga saya masih belum ketemu 'ikhlas' , belum ketemu manisnya ibadah.
Allah beri peluang~
alhamdulillah.... Allah~

moga amalku sempat menempah rahmat kasih Allah untuk ke syurgaNya. amin!

semuanya dirasakan sunyi,
tapi jangan sesekali beranggapan bahawa tiada yang memerhati,
ILAHI,
DIA sentiasa menemani,
di kala gusar, sedih , rindu , suka dan pilu,
untungnya hidup beriman,
setiap masa ada yang menjadi teman,
Allah, tanpa kuminta KAU sentiasa mendekat,
bahkan lebih dekat dari urat nadi,
moga KAU limpahkan hidayah pada manusia sejagat,
hamba ini memohon agar kami bisa ketemu lagi,
di akhirat kelak.
ISLAM IMAN IHSAN,
gapailah ia, selagi kalian bisa bertahan di bumi Tuhan,
ALLAH PEMILIK SEKALIAN ALAM~


<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
.wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment