Sunday, December 11, 2011

kenapa masih bertelagah?





sedang mereka berjuang meredah badai . perit, perit. kita kini hanya dilimpah kesenangan, tapi masih bertelagah~ apakah kita ini tidak mahu menempah syurga? aneh~


"ramai yang buat status baik2 di facebook. mahu tunjuk alim ? mahu tunjuk baik ? "
ramai yang berbicara tentang ini, hingga kadang-kadang saya naik muak. bukanlah nak kata, pertikaian ini tak wajar dilakukan oleh sesiapa. tapi, datang satu perasaan pelik, kenapa harus dipertikaikan? Allah selalu suruh kita cuba untuk buat baik, sebarkan kebaikan agar insan kamil yang lain pula dapat dilahirkan . bukankah jelas oleh Allah dalam firmanNya.
" mesti ada segolongan kamu yang menyuruh kepada kebajikan , menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah daripada kemungkaran . dan merekalah golongan yang beruntung. "
ali-imran :104


terus, jika segenap umat Islam mula merasakan keperluan untuk sampaikan kebaikan, bukankah itu lebih baik. saya tergerak untuk respon pada hal ini, bukanlah mengharapkan pendapat saya ini patut diraikan dan patut diambil perhatian. tidak sama sekali. ini hanyalah pendapat cilik daripada insan yang masih bertatih dan jatuh bangun atas jalan iman dan taqwa. sama seprti kalian.

cuma, selaku insan biasa, muslimah yang masih bermujahadah, saya bimbang andai pertikaian bisa meruntuhkan sokongan moral seseorang untuk terus menyeru kebaikan. dahulu, zaman dakwah Nabi Muhammad saw (selawat dan salam ke atas baginda, keluarga dan para sahabat ) , banyak penentangan yang baginda hadapi, hingga baginda saw dan mujahid-mujahid Islam berhijrah ke Madinah dan bina pusat pemerintahan di situ. namun, apa respon para sahabat? patuh sepatuhnya. selagi keimanan dalam hati meneguhkan bicara " iman pada Allah dan Rasulullah yang paling tepat ! " tiada keraguan, perjuangan diteruskan.
Ahh..~ buat masa kini, saya kurang pasti bagaimana umat Islam boleh bertahan jika asyik mempertikaikan suatu yang kecil, tetapi mengetepikan perkara yang lebih besar.

jika dilihat, di laman Facebook, ramai yang menyampaikan kebenaran dan menggerakkan dakwah Islam. tetapi, berapa ramai lagi yang menyeru kepada kebatilan? mereka mahu membawa ummat Islam jauh daripada agama.

“Sebenarnya tugas kalian bukan mengeluarkan orang-orang Islam dari agamanya menjadi pemeluk agama kalian. Akan tetapi menjauhkan mereka dari agamanya (Al-Quran dan Sunnah).Sehingga mereka menjadi orang-orang yang putus hubungan dengan Tuhannya dan sesamanya saling bermusuhan, menjadi terpecah-belah dan jauh dari persatuan. Dengan demikian kalian telah menyiapkan generasi-generasi baru yang akan memenangkan kalian dan menindas kaum mereka sendiri sesuai dengan tujuan kalian”

(Kenyataan Samuel Zwemer dalam Konferens Al Quds- 1935)

(credit to WNH )

lihat, itu peancangan mereka. tapi, fenomena ummat Islam dalam kalangan muslim muslimat sendiri masih tidak berkesudahan. ayuh, ummat Muhammad saw. kita kan ummat dakwah. be creative . Allah telah mendatangkan sebaik-baik hidayah pada kita untuk beramal dengan baik dalam agama Islam yang syumul.
ISLAM itu tinggi dan tiada yang yang lebih tinggi.
jika benar kita yakin akan kebenaran ini, bisakah hati kita beralih lagi? berkocak dengan goncangan dunia yang menggegar iman di dada? kita ummah dakwah. kita pejuang agama Allah, sepatutnya gentar dengan ayat-ayat Allah. bagaimana ummah dahulu boleh berjaya menawan dunia, kita tak mampukah?
yang membezakan salafussoleh dan solehin kini bukanlah takdir ALLAH, tapi hanyalah kemodenan dunia. tapi mengapa mahu turut me'moden'kan hati dengan keimanan yang luntur. iman itu tetap teguh seperti dulu, jangan khianat! jangan hancurkan ia!

bersatulah dalam menyampaikan dakwah Islam. usah mempertikai antara satu sama lain.
"aku yang lebih layak jadi pendakwah."
"alah...dia bukan baik sangat, harap status FB sahaja baik . aahhhh~~"
"pandai cakap aje! "

bosan,kan.. sampai bila mahu begini. ISLAM semakin hampir pada kemenangan, percayalah~
tapi adakah kita hanya duduk dan tunggu sambil goyang kaki, dan hanya bermuka-muka ketika ISLAM naik, dijulang dunia. malulah pada dunia, jika tidak mampu , malu pada diri. apa sumbanganku pada ISLAM? =_=

"wahai Musa , sampai kapan pun kami tidak akan masuk kedalamnya , selagi mereka (musuh) masih ada di dalamnya. kerana itu, pergilah engkau bersama Tuhanmu , dan berperanglah kamu berdua. biarlah kami tetap menanti di sini sahaja " al-maidah : 24

begitulah golongan munafiq dahulu. kita mahu sebegitu, atau menjadi orang berusaha setanah, Abu Bakar as-siddiq yang teguh dengan kebenaran yang dibawa Rasulullah walaupun hilang kepercayaan oleh bangsa sendiri, Khalid al-walid yang tegar berjuang walaupun tidak diberi penghormatan jawatan, seperti Abu Ubaidah al-Jarrah yang tegar membunuh bapa sendiri kerana ISLAM yang menjadi agama suci pilihannya, tetapi tidak pada bapanya, dan Muhammad al-Fateh walaupun jauh daripada Rasulullah, namun perjuangan diteruskan bagi merealisasikan hadis Nabi.
tanya pada diri, "dalam hadis NABI saw, kamu mahu jadi pemuda yang bagaimana? "
(saya pun ragu dengan jawapannya )

jadi, dengan rendah diri dan hatinya, sahabat-sahabat, teruslah menyeru kebaikan walau ada yang menghina mencaci. mohon perlindungan Allah agar ditetapkan prinsip yang teguh pada hukum agama, moga tidak terpesong dari ajaran Rasulullah saw. dan moga dikelilingi insan -insan yang bisa menilai menerusi mata hati. hanya DIA tempat berlindung dan bergantung. teguhkan kami!

................................

malam itu hening sekali, Abu Ubaidah tidak bisa lelapkan mata . masih terbayang-bayang di matanya pergelutan bersama bapanya. dan bagaimana beliau menikam bapanya, dan memangku bapanya di atas riba sehingga bapanya menghembuskan nafas terakhir.
kemudian, datang Rasulullah saw dan Abu Bakar as-siddiq r.a. ... menyampaikan pesan Allah.

"Engkau (Muhammad ) tidak akan mendapati suatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat , dan saling berkasih sayang dengan orang yang menentang Allah dan RasulNya, sekalipun orang itu ialah bapanya, anaknya , saudaranya atau keluarganya . Mereka itulah orang yang dalam hatinya ditanam Allah dengan keimanan dan Allah telah menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang dari DIA. ......" al-mujadilah : 22

musuh Allah ialah musuh kita sekalipun mereka ialah ibu kita, bapa kita, saudara mara kita. siapa yang bisa mengetepikan keluarga demi iman, dengan pengorbanan yang lebih baik daripada para sahabat??
ABU UBAIDAH AL-JARRAH. pengorbanannya demi ISLAM, terpahat !

kami jejaki kalian, RASULULLAH DAN PARA SAHABAT YANG DIREDHAI ALLAH.
amin! tempatkan mereka pada maqam yang terpuji~

No comments:

Post a Comment