Thursday, November 10, 2011

akses pemikiran Islam!



Akses Pemikiran Islam .

banyak lagi maklumat yang belum diterjemahkan dalam bentuk penulisan. memang tidaklah semantap penyampaian, tapi inshaAllah, sedikit sebanyak boleh menjadi perkongsian.

Aqidah Islam.

biasa kita dengar. aqidah Islam. tapi penghayatan itu ramai yang tiada. katanya aqidah, hanya sekadar melafaz ; la ilaha illallah muhammadar rasulullah. begitukah?

aqidah itu sebenarnya ialah ikatan . asalnya dari perkataan عقد.

tapi secara istilahnya. ia bukanlah ikatan semata-mata. tapi ikatan yang kuat; iaitu pendapat @ pegangan yang tak mungkin ditarik semula. Pegangan ini juga tak mungkin goyah dengan hanya kata-kata yang bisa menggugah keyakinan.

Baik, kita lihat. Berapa ramai yang murtad. Ya, benar, ramai yang akan menjawab, ‘aqidah mereka tak mantap . kalau kita stick pada Islam, jangan fikir dah agama lain, just stick aje’

Iya. I’tiqod kita tak semudah kata-kata, dituturkan sesedap rasa. Cuba bayangkan jika aqidah tidak kuat, bagaimana mahu menepis bisikan-bisikan halus syaitan yang n, meragu-ragukan kebenaran dan kewujudan Tuhan, yakni Allah subhanah wa taala. Yang dimaksudkan aqidah tidak teguh itu apa?

AQIDAH

Baik, saya mahu kita lihat kembali soal aqidah. Sebagai muslim sejati, mampukah berhadapan dengan orang kafir , menerangkan satu persatu apa yang indahnya tentang agama suci ini? Susah,bukan.

(sedang saya sendiri masih tertanya-tanya , dan kurang keyakinan yang diri saya sendiri mampu menunjukkan syumulnya Islam. Cuma sedang berusaha untuk memenuhi kehendak Tuhan, walaupun rasa macam banyak sangat kekurangan =-= )

Sebenarnya semua orang keliru. Islam dipayahkan. Ummah tidak pasti yang mana Islam dan yang mana bukan Islam. Lihat penganutnya sudah. Tidak semua yang menunjukkan ciri-ciri keislaman yang benar dalam beragama.

Belum masuk lagi bab syubhah ; Islam pula dipecahkan ; ahl sunnah wal jamaah, syiah, mu’tazilah, wahabi dan sebagainya.

‘ah, hidup~ kenapalah dipayahkan suatu yang sepatutnya tidak serumit keadaan sekarang’

SYIRIK

Ramai yang tak perasan, mungkin. Syirik yang tak disedari, dan tak disangka-sangka bahawa itu sebenarnya syirik. Fenomena masyarakat banyak berlaku sebenarnya. Sebagai contoh ; buat air tawar. Minta ‘pak ustaz’ bacakan doa supaya berkat air tersebut untuk kejayaan, akhlak anak mereka. Bolehkah? Tidak salah meminta orang merukyah untuk kita. Tetapi Allah mengharapkan antara Dia dan hamba-hambaNya, tiada orang tengah. Terus sahaja. Apa yang tidak kena pada masyarakat sekarang ialah mereka menganggap hanya golongan ‘ustaz ‘ dan ‘ustazah ‘ sahaja yang da dimustajabkan. Aneh,kan. Apakah ustaz sahaja yang mahu masuk syurga?

Ada saya terdengar kisah seorang wanita yang murtad (nauzubillah) . nama nya hasnah . malang sekali dengar kisah murtadnya . sifirnya mudah sekali , apa katanya?

“I feel far away from God, I feel that He is not around when I sad. I guess YOU don’t care about me, so I guess I don’t need YOU”

Tegarnya , dia berkata-kata,kan. Sebenarnya, hamba Allah itulah yang tak mencari. Yang buta dari meraba-raba redha Ilahi. Ya, kita biasa dengar, kejayaan tidak datang bergolek. Jadi, kenapa tidak diaplikasi hal ni, untuk menggapai hidayah Allah. Sama sahaja sifirnya, sahabat sekalian.

Tapi insan yang keliru dengan akidah, jangan diasak dengan pertanyaan yang tak sudah, jangan menghujani mereka dengan jolokan amarah. Mereka keliru. Benar, mereka keliru. Dan saat mereka keliru, di mana muslim untuk membantu. Caknakah kita tentang mereka yang sedang buntu.

Biasa , fenomena manusia, bukan ingin membantu, tatkala buntu, jauh sekali ingin memimpin mereka bertatih satu persatu. Ahh…

“how can I believe a book(bible) that is made by man? No way, so I rejected them. But they don’t reject me”

Sedih sekali. Kecewa saya mendengar penyataan ini.seolah-olah, kita ‘belum cukup ummat’ di dunia ini. Ini ujian Allah untuk hamba-hamba-NYA di sekeliling Hasnah. Kita sepatutnya sedar, yang orang sekeliling kita , tak mustahil mereka sedang buntu mencari tarbiyah. Berjuanglah, nasihatilah sebelum terlambat.

"saya harap hasnah menyesali perkataannya sebelum 'pergi' "

Tapi lihatlah pada sudut yang positif pula. Tentang kisah si tukang gunting . bagaimana perbualan ringkas seorang tukang gunting dan ‘customer’nya mampu melahirkan ibrah.


“Tuhan ni wujud ke?” tanya si penggunting rambut.

Lelaki tersebut terkejut dengan soalan tersebut. Belum pun sempat nak menjawab, si penggunting rambut menyambung percakapannya.

“Kalau Tuhan wujud kenapa dunia ni huru-hara, manusia saling berperang dan benci sesama manusia? Tuan tengoklah berita, di sana berperang di sini berperang. Asyik bergaduh sahaja di mana-mana…” adu si penggunting rambut.

“Lihat di negara kita, sana sini buang bayi. Kes bunuh pun selalu keluar di akhbar. Masalah sosial lagi. Rasuah lagi. Teruklah!” sambungnya lagi menyatakan kekesalan.

“Tuhan tu ada.” Jawab si lelaki itu singkat. Risau melihat semangat si penggunting rambut itu dengan gunting tajam di tangannya.

“Kalau betul Tuhan ada, kenapa DIA tak selesaikan semua masalah tu? Dan buat semuanya jadi aman sahaja? Kan senang!” ujar si penggunting rambut yang umurnya 40-an itu.

Selepas beberapa minit berlalu, sesi guntingan rambut pun selesai. Selesai membayar, si lelaki mengajak si tukang gunting melihat ke luar tingkap.

“Encik lihat tak lelaki-lelaki remaja di sana? Dan pakcik tua di seberang jalan tu yang sedang duduk tu?” tanya lelaki itu.

“Ya, saya nampak. Kenapa?” si penggunting rambut bertanya kembali.

“Lelaki remaja tu rambutnya panjang, nampak tak senonoh kan? Dan pakcik tua tu pula misainya tak terurus nampaknya. Setuju tak?” Lelaki itu meminta pandangan.

“Ya, betul. Saya setuju.” si penggunting rambut mengiyakan sambil mengangguk.

“Mereka jadi macam tu sebab tukang gunting rambut tiada kah?” tiba-tiba lelaki itu mengajukan soalan ‘istimewa’ kepada si penggunting rambut.

“Eh, tak. Bukan sebab tu. Ni saya ada ni.” Si penggunting rambut menafikan.

“Habis tu kenapa lelaki-lelaki remaja itu berambut panjang dan pakcik tua itu tidak tersusun misainya?” lelaki tersebut bertanya kembali.

“Tu sebab mereka tak datang jumpa saya. Kalau mereka datang jumpa saya tentu saya akan potong rambut remaja lelaki tu bagi elok. Dan pakcik tua tu pula saya akan trim misainya bagi kemas.” jawab si penggunting rambut.

“Ya, itulah jawapan kepada persoalan encik semasa encik memotong rambut saya tadi. Tuhan itu ada. Tidaklah bermakna berlakunya peperangan, pertelingkahan, jenayah, gejala sosial, rasuah di kalangan manusia itu adalah kerana Tuhan tidak ada. Masalah ini semua timbul kerana mereka semua tidak mahu ‘berjumpa’ dengan Tuhan.” kata lelaki itu.

Si penggunting rambut mendengar dengan teliti sambil mengerutkan dahinya. Berfikir agaknya.

“Mereka yang abaikan suruhan dan perintah Tuhan. Tuhan malah telah memberikan pedoman melalui RasulNYA dan juga melalui kitabNYA iaitu al-Quran. Malangnya, manusia memilih cara mereka sendiri. Mereka menjauhkan diri dari ALLAH. Jika manusia mendekatkan diri dengan ALLAH, tentulah keadaan manusia lebih baik dan sejahtera. Lebih kurang macam sayalah sekarang ni. Lebih handsome dari lelaki-lelaki remaja dan pakcik tua tu sebab saya jumpa encik untuk dirapikan rambut saya, hehe…”

Ajaib ,bukan? Benarlah, Islam itu di mana-mana. J

Rasanya, cukuplah setakat ini. Pelan tindakan kea rah menggarap peribadi Islam inshaAllah , disambung selepas ini.

Selamat berjuang! Selamatkan aqidah Islam!

Irbid.

No comments:

Post a Comment