Friday, November 11, 2011

sanah helwah kakakku~

12/11/2011

Tarikh keramat!

Saya tidak pasti ini tarikh yang memberi makna atau tidak untuk insan yang tidak asing dalam hidup saya, Norhafizah binti Ruslan. .

Jika orang barat, apabila tiba hari lahir, orang yang diraikan yang menyatakan pengharapan di hadapan kek, di hadapan lilin, kemudian diberi hadiah bermacam-macam. Tapi sekarang, saya mahu ubah konsep itu, boleh,kan. Sekarang, saya mahu yang meraikan mendoakan yang dirai dan yang meraikan menyatakan pengharapan yang menggunung untuk yang dirai. Dan yang dirai juga perlulah menyatakan rasa syukur dan terima kasihnya. Pada siapa? Pada insan yang menyebabkannya wujud, menjadi khalifah di dunia; seorang emak dan Tuhan Pemilik hati dan jiwa manusia , Allahu Robbul Jalil. J

Mungkin terlalu awal ataupun mungkin juga lewat tatkala tuan hamba membaca warkah ini. Biarlah, ada aku kesah? Asalkan ko bace ^-^

“dear my only sister,

Mungkin dulu tak terasa yang fizah ruslan ialah satu-satunya sister, sebabnya ada di Malaysia, siapa mahu ambil kira. Sekarang, baru terasa, betullah! Dia satu-satunya kakak yang aku ada. Dan sekarang, aku di Jordan dan dia di Malaysia. Sekarang dia ialah ukhti yang kuharapkan untuk jadi penghibur duka ayah bonda di sana. (amboi, ayat~ xpe la ye, ada aku kesah?) jadi, sila pegang satu tanggungjawab ni; jadi ‘golden; mok ayoh. Dan sila balik sokmo, sebabnya orang dop pasti balik ke dop tahun depan. Wallahua’lam.

Baiklah. Itu soal persaudaraan. J sekarang, pengharapan setinggi gunung buat insan yang sedang menyambut sanah helwah. Bahagiakah? Anda sedang menua, ya fizah! Maknanya umur semakin pendek. Saya, selaku adik sendiri, saya tidak pastilah kakakku yang seorang ini mahu menjadi apa. Cuma yang saya pasti, dia mahu menjadi yang terbaik untuk keluarga, dan ‘responsible’ pada keluarga. Fizah ruslan! Bukan mudah tu. Tapi cubalah! Junjung cita-cita anda , supaya hidup ini ada matlamat. Dan matlamat pula halal di sisi Allah, semestinya. inshaAllah. Ini ada sikit kata-kata ,

“beramal ibadatlah seperti engkau akan mati esok, dan bekerjalah seolah-olah kau akan hidup selamanya “

Apa kita lihat sekarang, ramai orang baik-baik. Apatah lagi kat Jordan ni. Berlambak. Rasa diri hamba ni, kerdil yang teramat. Tapi, yakinlah selagi, kita tak tersalah niat, dan berjuang , berhidup bertuhankan Allah . berkasih kerana Allah (fuuhh!) , inshaAllah syurga itu jaminan DIA. Tapi perlu ingat, bergantung pada terma dan syarat, iaitu IKHLAS & BERTEPATAN SYARA’ .

Saidina Ali pernah berkata ;

‘’ jika antara sepuluh orang, hanya seorang yang masuk syurga, aku akan pastikan yang akulah seorang itu”

Dan sila pastikan, kitalah orang itu. Berjuang itu bukannya mudah, sebab ganjarannya cukup indah. Iaitu SYURGA ALLAH. Semua insan di’momok’kan dengan syurga, tapi tak ramai yang bertindak sekarang untuk dekatinya. Jadi, moga kita antara insan yang mendekat~

“dan setiap umat mempunyai ajal . apabila ajalnya tiba, mereka tidak dapat meminta penundaan atau percepatan sesaat pun” al-a’raf ;34

Saya ingin bawa anda mengingati mati. Sebab itu ciri orang yang paling bijaksana, jadi, jom jadi bijak. Carilah hati sewaktu membaca al-quran, jika tak kaujumpai, carilah ia di dada solat, jika tak kaujumpai carilah ia ketika mengingati mati, jika tak kaujumpai, pintalah hati yang ‘baru’ kerana hakikatnya ketika itu kau sudah tidak punya hati.

Baiklah, baik di Malaysia mahupun Jordan, ajal bakal datang bila-bila masa. Kupohon kita dalam kalangan ummat Muhammad yang dikasihi-Nya.

Doakan aku di sini, ya Fizah Ruslan.

SELAMAT HARI LAHIR. Apa-apa pun, moga dipanjangkan umur, untuk ibadah dan pengorbanan yang lebih . J

p/s: bila nak mai cni? And bila hang nak menikah? :P

-irbid, sampaikan salamku di angina lalu~! (fuhh, jiwang.)

From ur dearest sister, inshaAllah.

Hamizah Ruslan ----<@ “

No comments:

Post a Comment