Sunday, November 20, 2011

bila ada 'dia'

Apabila seorang sahabat menghargai sahabat lain, apatah lagi, dalam diam, betapa berharga jadinya sebuah persahabatan itu. Dan sekarang, saya mahu membawa kalian menghargai hubungan kasih sayang antara sahabat, tanpa mereka mengetahui, bukankah itu tanda keikhlasan? J

Di langit biru itu aku menangkap ketenangan,

Di langit nan indah kupetik nilai kemanusiaan,

Di tengah-tengah keheningan pagi kugapai satu noktah kebahagiaan,

Pernah kubahagia dalam hidup,

Walaupun kutahu keluargaku tiada di sisi,

Kakanda yang dulunya sentiasa mengisi kekosongan hati tiada di sini,

Namun kulihat pada ‘dia’,

Kutoleh pada tingkahnya,

Nyata ‘dia’ istimewa,

Pabila aku resah, aku gundah, ‘dia’ ada bersama,

Memahami detik-detik kesukaran,

Tatkala kesusahan mengisi uncang kehidupan,

Moga aku tidak kelalaian dalam mencari redha Tuhan,

Payah!

Memang payah mahu menghargai nilai seorang teman,

Bila kesunyian aku mencari,

Bila kealpaan aku yang dicari,

Benarlah kata orang “ ukhuwah itu pabila diimplementasi dengan hati,

Natijahnya membuah budi pekerti,

Susah senang tetap sehati,

Sejiwa dalam membentuk inspirasi”,

Bukan ketinggian ilmu yang kucari darinya,

Bukan ketinggian pangkat yang kudambakan padanya,

Bukan juga sekaut harta yang kuminta daripadanya,

Tapi yang kurayu, ialah selaut kasih sayang dan kejujuran,

Yang bisa membawa aku kepada Tuhan.

Kini, aku memahami erti ukhuwah dalam keimanan,

Tatkala berukhuwah bertaut sayang,

Terus , hati itu kembali pada Tuhan,

Walaupun badai ombak ganas datang menyimpang,

Tetap teguh meredah medan ,

Moga segalanya kian tabah,

Bersama insan bernama teman,

Allah.. aku minta padaMu,

Moga Kaukekalkan ia,

Di hatiku..

No comments:

Post a Comment