Thursday, June 28, 2012

this life ; full of 'inferiorisme'~

"wajhi laisa jamil "
"awak , wajah saya tak cantik "
T-T

adu seorang sahabat arab  . ahh~~ tak semena-mena dia menuturkan kata itu .
ya , saya akui , nak dibandingkan dengan wanita-wanita arab yang lain , mungkin saya boleh kategorikannya dalam kalangan 'biasa' . tapi , wanita arab ; 'biasa'nya bukanlah tidak cantik . ada rupa .
bagaimana dia bisa terdetik berkata begitu kepada saya , yang sedia maklum , baru sejenak saya duduk bersama dia di atas bangku di hadapan bangunan kuliah .

uhh~~
hidup ini aneh ,kan !
Allah sebut berulang-ulang dalam al-Quran . tentang penciptaan manusia .
manusia , semua sama . yang membezakannya ialah taqwa . tapi Allah Maha Adil .
taqwa itu orang tak nampak . hanya Allah yang nampak . hanya orang yang ikhlas hidup kerana Tuhan yang boleh nampak . yang akan hargai nilai taqwa .

dalam surah yang ma'ruf ; surah at-tin . Allah sebut "sesungguhnya Aku ciptakan manusia itu sebaik-baik kejadian " . semua cantik , semua baik , semua manusia sama . sungguhpun dia punya kecacatan , Allah lebihkan dia dari sudut lain .
misalnya ; seorang buta , Allah kurniakan dia akal yang mudah untuk ingat sesuatu maklumat . Allah anugerahkan dia nilai FOKUS dalam apa yang didengari . dan seorang buta , dia tidak melihat perkara-perkara batil di sekelilingnya . dunia banyak perhiasannya , tapi banyak juga yang patut dicela atas perbuatan manusia . nauzubillah . kita yang punya nikmat mata yang seolah-olah buta daripada melihat yang ma'ruf(baik-baik) sahaja .

seorang tuli @ pekak . dia tidak bisa mendengar . dia tidak mendengar perkara cela , jadi dia tidak mencela . dia tidak tahu apakah itu mencela . bagi dia , perkataan di dunia , yang baik-baik sahaja .

seorang yang cacat . tempang kakinya . berjalannya dia bukan macam biasa . lain daripada biasa . sekejap ke kanan , sekejap ke kiri . tatkala melihatnya , mungkin rasa ingin ketawa , tergelak melihat tingkahnya . tapi dalam diam , tersenyum saya dibuatnya . subhanallah , hebatnya dia . walaupun seorang diri , berjalan dengan caranya tersendiri , tapi dia menempuh panas hari , dinginnya angin dari hari ke hari untuk ke universiti . menuntut ilmu . walaupun lambat , tapi dia sampai!
tapi saya , aku , kita hari ini ???

betapa banyak nikmat Allah yang kita dustakan ?
-lewat ke kelas , tidur dalam kelas , tak hormat cikgu , sombong dengan kawan , bla bla bla ....

kenapa orang masih mempertikaikan ?
sebab yang kelihatan hanya yang benar- benar kelihatan
sebab yang dipromosikan dunia ialah yang terzahir pada penglihatan
orang hanya bercakap tentang kecantikan , kejayaan , kemasyhuran , harta kekayaan .
tapi siapa yang mengagungkan akhlak dan kebaikan.

none! hidup tak sejernih zaman Islam ditinggikan . sebab zaman sekarang , lebih banyak jahiliyah yang mengaburi mata insan . dan zaman ini , kitalah yang sepatutnya meninggikan Islam , bukannya menunggu Islam itu ditinggikan . kita tak punya masa untuk terus-terusan goyang kaki memerhatikan dari kejauhan .

bergeraklah! tanamkan kesedaran , bahawa yang boleh membahagiakan hidup seorang insan ialah akhlak dan budi pekerti yang baik . -taqwa- siapa mampu mengukur taqwa . tapi nilai daripada taqwa lah yang mempamerkan akhlak seorang muslim . insyaAllah , buah daripada taqwa itu akan menyuburkan iman , islam dan ihsan dalam diri seseorang .

memang kadang-kadang kita rasa inferior . kita rasa kita ini serba kekurangan . tidak bijak , tidak hebat , tidak cantik , tidak tinggi  , tidak petah , tidak kreatif .....
dalam banyak -banyak tidak , pernah tak kita kira tentang "aku mampu bangun , aku mampu bercakap tentang islam , aku mampu hidup bahagia sekarang walaupun aku tidak kaya , aku mampu belajar untuk buat itu ini , sekarang aku dah pandai! aku mampu faham doktor cakap dalam kelas . aku mampu faham kitab ini dan ini "
banyak mana lagi , kemampuan yang kita ada tapi kita abaikan dengan alasan , kita tidak ada seperti yang orang lain ada .

manusia , seringkali alpa . tapi jangan lama-lama , bimbang nikmat itu , jika tidak disyukuri , ia bakal tinggalkan kita .

masalah ; sering menghantui . tapi berapa banyaaakkk kah masalah besar yang kita sudah berjaya tangani . it is not that big as you expected . it depends on how you think it is . insyaAllah , everything probably just be OK !

istighfar , selawat , ucap kalimah syahadah . apa yang anda temui di situ ?
anda lupa bahawa ; LA ILAHA ILLALLAH ... anda punya Allah , the biggest strength!! amin .

##alpanya manusia . lalai, lalai , lalai ... walaupun banyak kali lalai , jangan pernah lupa untuk sedar. semoga kita peroleh sebaik-baik pengakhiran dalam hidup! amin.





No comments:

Post a Comment