Monday, June 11, 2012

muslimah !


Dengar lagu Muslimah , oleh Ustaz Nazrey Raihan .
Terdetik untuk cuba menulis tentang muslimah . ya , muslimah . saya sendiri muslimah . dan dengan izin Allah , biarlah kita jadi seorang mukminah , solehah yang taat pada Allah dan Rasul-Nya . dan yang telah berkahwin , taat pada suaminya . subhanallah . indahnya kelembutan seorang muslimah .


“memandangmu menyejuk hati , menundukkan nafsu hati yang goyang”

Ya , itulah sifat muslimah . menjadi penyejuk di kala kepanasan , menjadi penenang tatkala kegundahan , menjadi inspirasi tatkala buntu . hebatnya jika mampu menjadi sebegitu rupa . tak hairanlah , watak solehah sebenarnya menjadi idaman si jejaka , dan menjadi impian si wanita . siapa tak mahu jadi solehah ? kami mahu jadi solehah . setunduk Saidatina Fatimah , sesetia Saidatina Khadijah , secerdik Saidatina Aisyah Ummul Mukminin dan Saidatina Ummu Salamah !
Tapi bagaimana?
Iya . kami mahu dibentangkan cara , bukan dilemparkan dengan harapan dan kata nista . 

“saya mahu awak jadi solehah . jadi baiklah ..”
“saya tak suka tengok awak pakai macam nie!”


Kalau di sekolah dulu ,’ famous’ lah ayat ni “ape muslimat ni , ramai pakai tudung singkat ??!!! “ =_= ala, muslimin ni , macam tak biasa tengok orang kat luar tuh ! masuk kawasan sekolah jadi alergik pulak tengok tudung singkat singkaT! Huh!
wanita . ia bukan sembarangan ‘substance’ yang boleh dilentur macam tu je . ia bukan satu ‘plasticine’ yang boleh dipenyek , dibentuk sesuka hati dengan mudah . plasticine pun kalau tinggal lame2 keras jugak,kan! Sebab itu lah , diumpamakan wanita itu umpama ; tulang rusuk lelaki . pertama , sepatutnya ia dekat di hati lelaki untuk disayang , dijaga dan dipelihara . sakitnya dia , sakitnya juga sang jejaka .


kedua , mahu lenturkan ia . satu benda keras yang bengkok , nak lenturkan , guna cara keras, maka patahlah ia . maka cara terbaiklah , perlahan-lahanlah ! luruskan dengan nilai-nilai kemanusiaan . jika ikut logiknya akal , boleh ke tulang rusuk itu diluruskan ? mustahillah! Nama pun tulang rusuk . tapi nak tak nak , ia mesti lekat pada batang tubuh seseorang , kalau tidak , lumpuhlah badan . jadi, nak tak nak , seorang lelaki , jaga sang wanita sepertimana tulang rusuk itu hendaknya , dan dalam masa yang sama  berkasar itu bukan cara terbaik . sebab itulah , pelihara, bukan luruskannya .




wanita . kalau diberi kerja , ia bisa bekerja , tak menjadi masalah . kalau disuruh , ia buat , tiada keraguan padanya . kalau ditengking , dipaksa , itu masalah . kerana ia punya hati kecil yang mudah beralah . laju sahaja air mata mengalir andai ada yang menyakiti .
wanita . yang beriman , itulah yang bakal membawa kebaikan .  yang kuat , itulah yang menjadi idaman . sama ada dalam satu-satu tugas atau sebagai peneman . kena jadi hebat , perlu jadi kuat  hati ; perlu dididik dengan cahaya iman , baru ada benteng yang menambahkan system pertahanan badan! Tak perlu ada alat kawalan jauh dari rumah untuk pastikan anak perempuan kita selamat , isteri kita selamat . cukuplah sekadar bekalkan iman dan ilmu syariat Islam . itu bekalan yang cukup ampuh untuk dibuat modal sebuah kepercayaan .


sedih . barangkali terlalu sayang . melihat seorang anak perempuan tok imam yang tegar membonceng motor lelaki ke sana ke mari . melihat anak seorang ustaz bergaul mesra dengan insan yang bukan bergelar mahramnya . melihat seorang anak pakcik soleh dan makcik solehah yang tegar mengenakan pakaian ketat lagi sendat seolah-olah tiada pedoman seorang Islam .  bila kata mak ayah tak ajar , melenting bagai! Memanglah . sebab memang mak ayah mereka ajar . tapi ajaran tanpa bimbingan tak mampu hasilkan buah keimanan . ajar sahaja , tanpa pengawasan dan larangan tak jadi apa-apa . dan kita selaku kawan , mungkin akan tegar mencipta alasan; “mak ayah diorang pun tak kisah , takkan aku nak masuk campur hal dia ???!!”
ohh.. bila mak ayah mereka tak kisah , kita pun tak  ada hak la nak menegur . jadi , apa makna hadis Nabi yang kata “tak sempurna iman seseorang selagi mana ia tidak kasih pada saudaranya sepertimana ia kasih pada dirinya .”

semoga kita jadi muslim cakna pada keadaan sekeliling .

kadang-kadang , nasihat itu bukan hanya pada teguran , tapi dengan akhlak yang baik .
sama –sama , untuk Islam . akhlak ; ini matlamat kita .

jaga adab dengan Allah , dengan Rasulullah saw, ibu bapa , sahabat-sahabat , alam seluruhnya!!


-menjadi wanita yang benar muslimah bukan mudah . jadilah wanita acuan ajaran Rasulullah saw . baginda cukup sayang pada wanita . jangan murahkan diri kalian untuk yang tidak halal! Kita mahal di kaca mata Islam ! naikkan mujahidah!

No comments:

Post a Comment