Thursday, June 14, 2012

harapan mereka pada kita besar !

 


"belajar tu sepanjang masa , bukan masa exam saja "
"dalam Islam , mana ada kekecewaan ?"
"yang penting , kena ada visi & misi"
"kena pandai urus masa , kalau tak , tak jadilah ."
"jangan lok lek (tangguh tangguh kerja ) "

all quotes from the lovely parents !

alhamdulillah . kalau ada orang yang tak berkesempatan untuk skype ataupun berhubung dengan keluarga tercinta , tapi saya punya peluang itu . kalau tidak berskype, boleh telefon terus guna weinak (macam ring2 card la lebih kurang ) . sekaligus! dapat kutip permata-permata , kutip semangat baru .

siapa tak pernah hadapi kegagalan , kan ?

teringat ayah pesan ;

"jatuh takpe, jangan terguling-guling sudah !"

saya hadam elok-elok apa yang dimaksudkan dengan "jatuh takpe" tu . ya , akhirnya saya dapat . saya anggapkan ; jatuh takpe, boleh bangun balik ! kalau sampai guling-guling siap , susah nak bangun , banyak steps pulak!
pandai jugak falsafah bapak aku ni ^^

walau apa-apa pun yang berlaku , hidup tetap perlu diteruskan . 
jatuh bangun sekali-sekala . suka duka . asam garam dalam hidup ! 
jangan pertikailah! itu semua mematangkan! 
asalkan , kenal betul-betul jalan Islam ajar , baru boleh handle !
masih ada harapan di hadapan .


sedih . raya . balik . kawan-kawan tak de.. 


macam nilah . baik jangan duduk sorang-sorang . termenung jauh tak tentu pasal . mesti ingat rumah , ingat adik-beradik , mak ayah kat Malaysia . siapa tak rindu . raya ni , 2012 tak balik raya . ada kerja . atau lebih specific lagi , have to save budget  untuk tahun depan . modal untuk di'spend' atas jalan kebajikan masih banyak nak dibandingkan dengan kepentingan peribadi . alhamdulillah , Allah pilih untuk datang sini dengan tajaan yang lumayan dan berkesempatan untuk lebih banyak memberi , menghulurkan , meminjamkan . bantu orang memang tak dinafikan , membahagiakan! ^^

ada orang beri pendapat ;
selagi mak ayah saya masih ada , saya akan balik ! 

buat mak ayah tercinta di Malaysia ,
saya anak yang kalian yang kini sedang berada di negara orang ; Jordan memohon maaf sebab tak dapat balik raya tahun ni . bukan sengaja , apatah lagi suka , bergembira di sini . ya , siapa tak sedih , selama 18 tahun mengisi kekosongan hari kalian di sisi , tapi tahun ke -19 , saya mengundur diri , meminta izin sepuluh jari untuk berjuang di jalan ilmu ini . maaf andai saya telah mengecewakan , apatah lagi melukakan . semoga Allah pelihara kalian dan anak-anak yang lain di Malaysia atas jalan Islam dan Iman . semoga Islam terus menghias warna keluarga .
-hamizah ruslan 


titik! cukuplah .
saya bukan tak balik sebab sengaja . cuma saya rasa saya perlu berkorban untuk suatu yang lebih baik . lagipun , harapan mereka (mak ayah) terlalu besar untuk lihat anaknya ini pulang dengan ilmu di dada . dengan Quran tersimpan kemas di dada , dengan hadis tersemat kukuh di kepala dan tingkah lakunya . insyaAllah ! tak mustahil, sebab saya ada tekad . mahu bahagiakan ayah bonda .


 




 harapan ibu bapa cukup tinggi untuk anak-anak . 
kadang-kadang cara untuk membalasnya bukan semata-mata dengan menghadirkan diri di hadapan mereka . jauh di perantauan , kirimkanlah doa kesejahteraan dan pengampunan .
jauh di mata , biarlah tetap lekat , dekat di ingatan .
jauh di sudut hati , mereka bersyukur hadirnya kalian sebagai permata hati .

semoga Allah ;
- rahmati kedua ibu bapaku
-pelihara mereka dengan iman dan islam dan ihsan 
-bahagiakan mereka walaupun tanpa hadirku 24jam di sisi mereka
-banggakan mereka dengan kejayaanku kelak
-jadikan ku anak solehah yang mampu 'menarik' ibu  bapaku ke syurga . 

amin , amin , amin ya Rabb! 


-hamiz ruslan! 


1 comment:

  1. I wrote almost the same letter two years ago.

    pertama kali tak beraya di Malaysia.
    Mak ayah kita akan faham, insyaAllah.

    ReplyDelete