Monday, May 7, 2012

ujian tanda iman




 ujian tanda iman .
banyak diuji itu satu tanda kekuatan ,
lantas aku mendabik dada kebanggaan ,
akulah yang diuji , akulah yang beriman antara kalian!

ujian tanda iman ,
walau seribu batu aku berjalan ,
tiada yang bisa menghalang ,
kerana aku insan yang ada Tuhan.

ujian tanda iman ,
segala jolokan manusia tak kupedulikan ,
aku tetap dengan satu pendirian ,
aku lakukan itu ini di belakang dan di depan ,
semuanya kerana Tuhan Sekalian Alam.

namun ,
lama-kelamaan , aku bosan dengan ketegasan ini,
aku rasa tiada di sisi yang menemani,
jika benarlah antara aku dan Tuhan ada pelangi ,
mengapa dengan aku , manusia lari ?
lari , jauh sekali menghampiri.

sesekali aku rebah menyembah bumi ,
seakan-akan tiada kekuatan dalam diri ,
aku menjerit sekuat hati ,
wahai manusia! tidak mahukah kalian menemani ,
mengisi kekosongan jiwa yang sepi ??!!

aku kosong , aku bingung .
aku lemas , aku tewas .
namun ia tak lama ,
kulihat di sisiku ada insan menanti setia ,
rupanya dia telah menanti lama ,
namun aku yang sebenarnya alpa ,
tanpa manusia , aku bukanlah hamba abdi-Nya!

ujian tanda iman ,
bukan untuk mendabik dada , 
tapi untuk sentiasa cinta ,
tulus kepada SI PEMILIKnya !

-hamiz ruslan 
bayt zulfadhli . 0600 . 8/5/2012
alhamdulillah!

No comments:

Post a Comment