Sunday, May 27, 2012

menangis tatkala ujian







Menangis tatkala ujian

Ujian . perkataan ni , kalau masa kecik-kecik dulu , kalau tak silap ujian tu maknanya exam . dengar orang tua-tua cakap . “budak tu ada ujiang hari nie . subjek mnde tahu ! “ heh~ ^^ . padahal hakikatnya hari-hari pun ujian la, mak . rindunye kat mak , semoga Allah rahmati ibuku dengan setinggi…..tinggi rahmat .
Sinonim untuk kita hari ni , semua dah sedar apa maksud ujian tu sebenarnya . sama ada , ujian untuk akademik , yakni exam . ataupun ujian duka gembira dalam hidup . semua sekali ujian . dan yang pasti perlu ditempuh dengan tabah dan sabarnya . orang biasa , orang lain , barangkali tak mampu nak hadapi ujian yang kita hadapi sekarang .
Menangis - . siapa tak tahu apa maksud menangis ,kan . mengalirkan air mata , sama ada terharu , terlalu sakit , terlalu gembira dan menangis tak pasal-pasal sebab rasa nak menangis . huh~ biasanya perempuan la macam ni . 

Untuk nasihat suruh menangis atau tidak , ini tiada nasihat yang solid dan rigid . lain orang lain cara . ada orang ; menangis buat dia lemah , ataupun Nampak lemah! So ego la. Ada orang , bila menangis seolah-olah masalah pergi sekali dengan air mata . hilang . tenang . lega . so, up to the beholders . tapi , jarang wanita tak menangis . seorang muslimah yang tabah sekalipun , tetap akan alirkan air mata pada waktu-waktu tertentu . tapi tangisannya bukan tanda lemah , bukan tanda pasrah . tapi ia redha , ia tabah ! ujian itu tanda iman . ia tahu tu . jadi, menangis ia kerana kekuatan , kerana sudah lama bertahan , akhirnya kolam air mata pecah bersama sejuta harapan dan kekuatan baru .

‘Tapi , mampukah jadi sehebat ini ?’
Hadapi ujian-ujian mendatang dengan satu esakan . ataupun hadapi ujian-ujian mendatang dengan keegoan . menangis tak salah , tapi jangan sampai terbeban , menjadi ia sebagai titik sebuah kelemahan , itu tak boleh lah ~
Muslimah itu kuat . kuatnya di dalam . ketegasannya tanda iman . air matanya tanda keredhaan . semoga yang kuat , terus kuat dan yang lemah dan sentiasa menangis itu mendapat kekuatan di sebalik tangisan .


Anda orang yang bagaimana

Apa-apa pun , sebagaimana anda , itulah anda . tak perlu untuk menjadi orang lain , Cuma perbaikilah hingga mendapat apa yang paling baik untuk diri .  pendapat peribadi saya , orang kuat mesti akan berpura-pura kuat di hadapan orang lain , sebab dia mahukan orang lain jadi kuat , macam dia kuat !
Jadi, kadang-kadang pura-pura itu perlu untuk kemaslahatan umum . ^^ pura-pura jadi kuat , padahal hati lemah . tapi sebab sayang pada semua di sekeliling , digagahkan diri , semoga terus kuat! Tabah hadapi ujian . apatah lagi , ujian dunia , yang sangatlah sementara ..
Apa-apa pun , MUKMIN itu sifatnya seperti sebuah bangunan (sepertimana yang Allah sebutkan dalam surah as-saff !) , di mana ia akan menyokong antara satu sama lain . jatuh bangun seorang mukmin dan muslin ni ada perkaitan juga sebenarnya dengan orang di sekeliling . sebab itulah , ada kata-kata yang menyatakan bahawa seseorang itu merupakan cerminan sahabatnya . sebagaimana kawannya, sebegitulah ia .  sepatutnya , akan ada lah perasaan untuk menampung , mengubah kelemahan sahabatnya yang lain .

Tapi yang berlaku sekarang,
Sebaliknya . kita lebih suka untuk mendiamkan kelemahan sahabat , semata-mata ingin menjaga hati . kita lebih suka untuk memberitahu kelemahan sahabat , berbanding menunjukkan jalan keluar ; bagaimana mahu berlepas diri daripada kepompong kelemahan itu . manusia ; apa yang diperlukan bukan semata-mata kritikan . ini yang kita kena faham . kritikan tanpa jalan keluar sama lah seperti sebuah hinaan tanpa pembelaan !

Berlembutlah , kerana hati manusia ini sifatnya berbolak balik . boleh jadi , teguran itu bukan membaikpulihkan , tapi menjatuhkan kawan .
Berlapang dadalah ; boleh jadi perubahan itu bukan sekejap , tapi mengambil masa untuk dinilai diri sendiri , dan monolog bersama Tuhan.
Nilailah ; di samping menilai perubahan seorang kawan , nilailah perubahan diri dari dulu sehingga sekarang . “ nobody is perfect , there is always be a space beyond perfection ! “

HR::

*Saya tak tahu apa tag atau label yang sesuai untuk post kali ni ; persahabatan @ ujian ? =_= apa-apa sahajalah!
*Kadang-kadang post blog juga boleh dihasilkan berdasarkan emosi . semoga bukan dilandaskan nafsu sehingga tegar memburukkan kawan sendiri .
*Semoga segala yang ditintakan menjadi inspirasi buat diri penulis , saya sendiri dan kalian yang membaca..
*Dan semoga , ALLAH taala REDHA segalanya . amin.

Coretan ; hamiz ruslan . bersama meniti ISLAM .
Duduk sebentar , dan berimanlah!


No comments:

Post a Comment