Thursday, October 6, 2016

#14 Library Or Home Sweet Home

Bismillah.  AWAS ! Post kurang bermanfaat.

Tajuk post yang melambangkan seorang budak sekolah yang rebel tak mahu belajar lantas mencari seribu satu alasan untuk tidak belajar. hah!

Library.
Sejuk, lapar, mengantuk, orang lalu lalang menghalang konsentrasi.
Okey, perlu lihat dari kaca mata peribadi seorang pelajar yang sedang bertarung perasaan. Kalau tengok dari sudut daie, maka library ialah tempat paling sesuai untuk seorang daie meluaskan jaringan dakwah dan menyambung tali ukhuwah dengan sesiapa sahaja di sekelilingnya.

Daie. Cukup tak sekadar jadi daie siber je? Means sekali sekala post benda bagus-bagus yang terlintas di hati dan fikiran. Bagi niat sampaikan kebaikan. Not bad, kan.. *pandai~*

Sejuk lapar mengantuk dan konsentrasi yang terganggu ialah halangan yang amat payah untuk diatasi bila mana duduk di library yang bernama Main Library UM ni. Kalau boleh atasi empat perkara ni baru lah berbaloi untuk meredah trafik public transports yang makan masa sejam dari rumah yang hanya sejengkal jaraknya ini, dan kena tukar daripada KTM, LRT dan bas lagi. Yap, baru berbaloi kalau boleh buat assignment dan penulisan 4-5 jam tanpa henti.

Kalau ke library untuk mengantuk dan lapar tiada guna, kawan...

Home sweet home.
Walaupun tak berapa nak sweet.
Mengantuk? Tipu lah tak. Mengantuk juga dan yang paling best bila start menguap 3,4 kali maka panjat lah katil, tidur sejenak dua ( baca: hampir sejam -.-).
Lapar? Mudah, bukak peti. Ada roti, telur, cheese, mi, perencah nasik goreng, sayur, sosej, ayam dan sebagainya. Paling malas, rebus @ goreng saja apa yang ada dan ngapp!
Ahak.
Sejuk? Tutup kipas. Settle.
Konsentrasi? Memang takde orang lalu lalang kecuali kalau pakcik posmen dan pakcik eskrem datang. Memandangkan rumah paling hujung so tak ada masalah.
Tapi.....

Taraaa!!!
Internet is too fast too furious kat rumah ni and i end up searching whatever it comes to my mind. Resepi, tips gaya hidup sihat, tips kemas rumah, cari cerita korea, baca komen kat youtube, dan last but not least... what i am doing right now. Update blog. Pada hal selama ni mana ada nak rajin sentuh blog.

Pfffftttt...

Now, you should know why...
Orang menuntut ilmu itu dipermudahkan jalannya ke Syurga. Sebab menuntut ilmu bukan benda mudah, dan bukan benda sia-sia. Mujahadahnya mujahadah dalam diri sendiri. Mahu atau tidak. Berusaha atau tidak. Malas atau rajin. Amanah atau tak amanah.
Begitu. And i am a scholarship holder maidam bayar 2x setahun, never turn back !! And finish your master, Hamizah!

I am. Will do.
InsyaAllah Grad Oct 2017. Soon~~

AllahuAkbArr!!

No comments:

Post a Comment