Sunday, February 10, 2013

ukhuwah sesama muslim



help them .
sebarkan bahagia .

nampak pakcik tengah jalan . pakai tongkat . lebih kurang 40meter di hadapan . terjengket-jengket pakcik tersebut . sakit lutut barangkali . aku lihat ada budak sekitar 13 tahun bermain-main di tanah lapang . aku mendekati mereka .
"ma 'aleisy , mumkin iza a'thoitum musa'adah ilal jad hunak ?"
terkulat-kulat bebudak tu . pelik mungkin aku tegur mereka . tapi mereka akur . mungkin merasakan kata-kata aku betul . ahh... siapa tak kenal kebaikan . kemudian mereka bantu pakcik itu @ lebih dikenali sebagai "atuk" .
bahagia . mudah atuk tu jalan sampai rumah @ mungkin pergi kedai .

***

ada 3 budak kecil . main apa entah . kejap suka , kejap gaduh kecil , kemudian baik semula . kanak-kanak . indahnya hidup mereka . aku menyeluk saku jaket baju sejukku . 'ahha! ada tiga gula-gula. cukuplah ni' . aku mendekati mereka .
"tafaddholi .. tuhibbun hek ? " [silakan, kamu sukakan ini?] sambil hulurkan 3 biji gula-gula berlainan rasa pada mereka .
terkejut . senyap.
kemudian , sorang-sorang pilih gula-gula yang mereka suka.
"syukran :-)" [terima kasih]

terkocoh-kocoh mereka buka gula-gula dan makan bersama . aku masuk ke perut rumah .
bahagia .

***

hebat,kan . boleh berukhuwah tanpa kira pangkat darjat dan latar belakang. ini  lah ukhuwah kerana Allah , tiada niat lain .
bukan payah nak amalkan konsep taaruf  dan tafahum dalam Islam .

hehs.. berkhayal  lah mizah ! ini semua angan-angan yang membuktikan bahawa hidup tidak kosong dan membosankan .  ke arah bina masyarakat yang lebih baik . =D cheese ~
peace no war .

No comments:

Post a Comment