Wednesday, January 9, 2013

sedingin bayu salju .

sejuk . saljikah ?



gambar sekadar hiasan.


selepas lima tahun (sepertimana yang saya tahu ) Irbid turun salji .
dan imtihan sahabat-sahabat saya ditunda . ditangguhkan . banyak benda tergendala dan terpaksa tangguh . antara nikmat @ ujian . wallahua'lam . bergantung pada hamba itu sendiri mahu nilai bagaimana .

jeritan . teruja , wahhh!!!
oh . kebetulan . saya ada urusan di jamiah . jadi saat turun salji yang lebat tu saya di luar . redah lah salji tu . betul kuat , sangat . tak nampak jalan . dalam masa yang sama . dengar jeritan . perempuan . ya , itu suara perempuan . cuma saya tak pasti sama ada Arab atau Melayu . sebab tadi pun orang Arab tu jerit kuat-kuat jugak . pelik,kan . pada hal diorang ni syitaa (musim sejuk ) tiap-tiap tahun dah . biasalah , orang kata Arab Irbid yang jakun . sebab Irbid jarang turun salji . tak apalah .

cumanya , teruja jangan sampai binasa . jangan sampai terlupa segala benda . saya pun tak pernah jumpa salji 'fresh'2 dari langit . first time jugak . tapi , teruja pun , kena jaga lah apa yang tak boleh buat jangan dibuat . ini mungkin teguran halus untuk diri sendiri dan yang lain . biasalah kan . tak sedar .

semua update status pasal salji . cumanya , bila update status tu , jangan lupa untuk dikembalikan pada Allah segala kesyukuran . antara nikmat dan ujian , tak mengapalah . buat lah status yang tarbawi bukan men'teruja'kan orang lagi .

ingat . nikmat Allah ni Maha Hebat . tahun ni tak macam tahun lepas . tahun lepas tak ramai yang berharap sangat walaupun ada sahaja jangkaan salji akan turun . Allah dah bagi , apa yang kita nak buat untuk mensyukuri ? melompat-lompat kah ? lompatlah si katak lompat , tapi syukur jangan lupa pulak ya .

wallahua'lam .
#dua tiga menjak ni tak rasa teruja sangat pun dengan segala benda . dah kurang deria . kenapa ya ?
huh~ kadang-kadang elok jugek macam ni . boleh kawal emosi supaya tak lupa mati . ^^

wallahua'lam.


{وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ}(إبراهيم/7

No comments:

Post a Comment