Monday, September 19, 2011

Alhamdulillah, secangkir nafas syukur

"mesti ade dlm kalangan kamu yg menyuruh kepada kebaikan, menyeru kpd ma'ruf dan mencegah drpd kemungkran, dan merekalah golongan yg beruntung"ali-imran:" 104

3 tahun memendam rasa, menyimpan hajat, mengukir mimpi, melakar angan-angan. Akhirnya, dengan sekelip mata, nikmat Allah jelas menukar rasa mnjadi perasaan yang sukar diterjemahkan, hajat menjadi mnjadi nikmat, mimpi jadi realiti, angan-angan jadi kenyataan.

Alhamdulillah, setinggi penghargaan pada PEMBERI NIKMAT. syukur pada Allah, sampai juga akhirnya ke bumi syam.. semulia-mulia bumi anbiya'.
akak2 selalu pesan, ni kemungkinan temoat awak pijak, tempat yang nabi Muhammad saw pijak jugak satu masa dlu. Alhamdulillah, mencari satu persamaan dalam sejuta perbezaan. ya Allah, kerdilnya hamba, tidak setabah, semulia Nabi Idola kami. =_=


nak dijadikan ceritanya, alhamdulillah, setibanya flight di Amman, Queen Alia Airport. subahanallah, tak percaya pun ade! musy ma'qul! tapi apa-apa pun, dengan izin Allah , selamat mendarat. keluar airport, confirm passport, tuntut beg. then , ambil la trolley letak bagasi. dah start takallam lughoh arobi time tu..tapi just alhamdulillah, syukron, afwan macam tu aje. biasa la 'sanfuroh' (anak burung) ..orang Arab gelar orang first year macam ni. [lebih specific lagi, first year malizi kot!

pics
asif, gambar tak banyak pun. cuma ikut FB je.

banyak juga ragam orang Arab ni. yang bagus ada, yang kurang pun ada. biasa lah, setiap sesuatu, ada yang lebih, ada yang kurang. belajar di luar negara, di negara Arab pula tu. bukan menjanjikan suatu yang sempurna. cuma perlu ada usaha untuk mencapai taraf kesempurnaan. inshaAllah, bagi sahabat-sahabat di Malaysia pun tak kurang hebatnya. UIA, USIM, UTM, UiTM, UTEM, UMT, UNISZA, matriks. UM.. i support all of u, boleh dikatakan "cayalah! "
hebat! memang tak dibafikan pun~
cabaran yang mematangkan kalian. jika di sini, cabaran saya, ialah 'tidak punya kewarganegaraan' Jordan. hehe, tak ada yang kurang pun, cume hak keistimewaan macam di Malaysia tu, memang tak dirasa di sini. Alhamdulillah, suatu yang patut disyukuri, pensyarah kat sini memang suka pelajar Malizi. ada yang sayang sangat2! :-)
Alhamdulillah, madah pertama di Urdun -- madkhol ila da'wah, by Dr Ahlam. mungkin selama ini, saya tahu sikit daripada bertimbun, bergunung-ganang ilmu Allah tentang konsep tarbiyah dan dakwah. mungkin kali ini, boleh kenal ilmu Allah sebahagian lagi. :-)
"
من قال لاإله إلا الله و هو داعي"

perkara pertama yang saya belajar. ya, selalu sahaja dengar di malaysia. inshaAllah bakal diberi pencerahan tentang ini lagi.

buat sahabat-sahabat sekalian,
teruskan perjuangan, tinggal di negara orang bukan penjamin kemuliaan. yang penting ialah usaha ke arah Tuhan. tak ramai yang mengerti tentang tanggungjawab sebenar seorang Muslim : khalifah dan hamba Allah (ibadat telus kepada Tuhan).
mungkin kalian yang sedang berjuang, lebih mulia di sisi Tuhan, mungkin tika itu saya lah yang cemburukan kalian~
jadi, saya pinta, salinglah berpesan-pesan. moga Allah redhai kalian dan saya. :-)


buat keluarga yang disayang,
terima kasih atas redha kalian dengan permusafiran ke bumi syam. alhamdulillah, selamat sampai, dan doakan natijah nya juga seindah permulaan, diiringi redha Tuhan.


tajdid niat. salam permusafiran, salam perantau menuju ILAHI.
irbid. 9.00 am.
Allah ma'ak...

menuju fateh, engineer ummat~ banyak lagi perlu belajar .. moga Allah permudahkan..
kaliaannn....!! hamba ini butuh doa kalian..:-)

2 comments:

  1. uhibbukifillah jiddan 1000x...=)) ..May Allah bless u always..miss u lot.!! :'(...
    p/s : wait me there..please pray 4 me..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah mizah dah sampai :)
    rindu mizah..sy tahu mizah boleh jadi hebat! insyaAllah :D
    Sekalung doa sentiasa mengiringi anti ^^
    salam mujahdah..uhibbuki fillah :)

    ReplyDelete