Friday, May 6, 2016

#6 Kerana nama

Bismillah.

I am so bad in judging people.

Dan memang sepatutnya kita tak perlu judge people pun. Kadang-kadang ia berlaku tanpa sedar.

Kerana nama. Atau bahasa omputihnya ialah pride. Demi pride kita sanggup ketepikan kehendak dan keperluan diri. Man on his words. Orang berpegang pada kata-kata. Ya, itu perlu sekali dan bagus sekali.
Namun jangan malu mengaku silap. Jangan malu mengaku lemah.

Amanah itu beban berat. Dan setiap perkataan ialah amanah. Setiap ucapan yang kita hamburkan akan berbalik pada diri sendiri. Janji yang dilafaz kalau tak ditepati, tarik balik dan mengalah lah kalau rasa sudah tak mampu untuk dipenuhi. Put it in nice words. InsyaAllah everything would be fine, instead of you make people count on you in something that you yourself know that you won't be able to do that!

Sometimes.
Ya.
Kadang-kadang.
Dan sekarang.
Saya hadapi situasi itu. Apabila orang mengharap dan meminta, payah nak menolaknya. Tapi dalam keterpaksaan, we have to.

Berani lah.
Kerana kamu ingin jujur, amanah dan melakukan yang terbaik untuk diri sendiri dan orang lain.
Berdoa moga semuanya akan baik-baik sahaja dan dunia berputar dengan memainkan lagu indah yang memberikan ketenangan pada hari-hari mendatang.

Berbalik kepada Tuhan, untuk moment-moment yang lebih baik.

Dan, jangan sekali-kali  kerana maruah diri dan manusia lain itu buat kamu jadi bodoh dan tidak rasional dalam membuat pertimbangan.

Dare to agree and disagree. I have had enough !

No comments:

Post a Comment