Thursday, June 20, 2013

Tertekan !

Kadang-kadang rasa resah . Rasa dunia ni kelam. 
Stress memanjang. Masalah melanda tak beragak mahu pulang hendaknya .
Kadang-kadang ia pergi . Tapi sekejap cuma.
Datang , bertandang kembali.

Saat itu hati rawan , 
Hati jadi tak keruan. 
Bagaimana harus kuhadapi titik hitam.
Tertanya sendiri "apa yang aku cari dalam sebuah kehidupan?"

Hidup ini , banyak aku memerhati,
Lagaknya sang berada menindas sang bawahan,
Lagaknya sang miskin sedang dhoif mencari makan,
Lagaknya sang cerdik tapi cukup bodoh dalam menghargai nikmat kehidupan !

Aku tidak mampu memerhati hati diri aku sendiri dengan mata hati,
Aku juga tidak mampu memerhati kawan dengan mata kasar ,
Apatah lagi mengadili menghukumi mereka salah dan aku benar ,
Tapi kehidupan sepatutnya bagaimana ??

Tekanan. Ujian. Desakan. Itu kembar kehidupan.
Apabila kubuat aduan dan esakan , semua minta untuk kuteruskan,
Aku hampir terjelepuk tumbang ,
Rasa mahu terus pulang terbang , mencari sebuah harapan bernama kekuatan!

Aku sedar ramai yang sedang turut berjuang,
Bahkan lebih sukar daripada apa yang aku sedang juangkan,
Terfikir aku di mana mereka bersandar ,
Di mana mereka punya sedar , bahawa hidup bukan sekadar ini , tertekan dan terus tertekan dek desakan insan .

Cari lah hati dalam diri , Carilah Allah di dalam hati , Kerana hanya DIA sumber inspirasi sehingga hati kamu tidak tergamak untuk ditinggal lagi. 

Make me strong , sekejap je lagi . Hidup tak lama pun.... please please...


Hamizah Ruslan.
Jumaat 7.16 pagi. Irbid Jordan.

No comments:

Post a Comment