Sunday, May 26, 2013

Kamu ni macam dia

Bismillah .

Pernah tak , dalam sepanjang kalian hidup , ada yang kata 'kamu ni macam kakak saya ' , 'kamu ni macam senior ni larhh' , 'kamu ni macam minah tepi jalan yang duk melalak tak tentu pasal bla bla bla~' .
Pernah tak ?

Kalau tak pernah , kalian bakal pernah ^^
Manusia ni , perangai kadang-kadang kita jumpa yang sama .  Yang mirip . Ya, perangai . Kalau muka lagi banyak . Dalam dunia yang banyak ni berlambak muka ada mirip . Tapi , perangai menyebabkan miripnya muka kadang-kadang .

I'm not that good !
Pernah , orang sebut . 'awak macam ustaz zahazan' , 'awak macam ustaz Zaharuddin ' , 'awak macam ......bla bla...'  (helo, kenapa mesti ustaz?? bukan ustazah? -.- ). OK, bila masa saya macam diorang . Apa yang saya buat saya jadi macam diorang ? Neutral . Secara zahirnya kita dipandang begitu . Walaupun kita langsung tidak begitu . Namun , itu boleh jadi angan-angan , untuk jadi sebegitu , walaupun 'I'm not that good ! '

Helo.. I'm not that bad !
OK, ada yang positif , ada yang negatif . 'eh , kenapa kau tiru dia? buruk la' . 'dia ni same la perangai ngan dia ni ...sekian2...' .
Tension tidak kalau begitu . Di'judge' tanpa kesalahan . Tapi secara umumnya , memang akan terjentik perasaan . Tapi secara logiknya , kalau kita bukan begitu , so go on with who you are . Tak perlu marah-marah , itu hanya pandangan . Kecil sahaja . People would judge anything about you BUT ;

 
 It does not refer you , but it refers them who judged ^^V
 
 
So, don't worry be happy . 
Memang merupakan satu kerja jugak untuk hapuskan balik , judgemental2 yang kurang enak pada diri kita . Tapi itu bukan satu benda yang besar saya rasa . Laluilah hidup seperti biasa . Jadi lah diri sendiri . Kita membesar , kita mencari identiti dan dalam proses pencarian kita bakal jumpa terlalu banyak benda . Dan terlalu banyak orang . Dan kita akan rasa kadang-kadang , 'aku nak jadi macam dia ni ' dan lagi lagi 'aku nak jadi macam dia ni' . 'Ala Raahatik (ikut suka kamu) . Silakan . Asal kamu menjadi insan baik yang dekat dengan Pencipta kamu , Allah SWT yang Maha Pengasih , Maha Penyayang , Maha Mendengar , Maha Tahu kamu ialah siapa . 
 
Apa-apa sahaja , jangan lupa minta pada Allah SWT . He knows aaaallllll best about you . 
Semoga Allah redha . Make HIM (ALLAH ) proud , Make him SAW proud , make 'em (Parents) proud . And all the muslim proud to have you as a muslim .
 
 
Ok, saya memang cakap banyak . Wallahualam . Wassalam.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment