Friday, March 9, 2012

'Allah , Allah ...' . bila sakit baru sebut Allah ?

usai kembara iman hari ni .

tajuk untuk hari ini ialah sakit . ahh.. memandangkan ramai yang sakit-sakit dua tiga hari ni . termasuk saya sendiri . nak kendalikan hidung yang semakin sakit , tekak yang dah gatal-gatal ni pun dah jadi satu cabaran buat diri . mahu tumpukan 'study' pun agak kurang selesa .

baik. sakit . sakit itu daripada Allah , sembuh itu juga daripada Allah . dan setiap penyakit ada penawarnya .
seperti yang nabi Musa nyatakan sepertimana dalam surah as-syuara ,ayat 80 : "apabila aku sakit maka Dialah yang menyembuhkanku "

surah an-nahl , ayat 53 : " dan segala nikmatnya yang ada padamu dari Allah , kemudian apabila kamu ditimpa kesengsaraan , maka kepada-Nyalah kamu meminta pertolongan ."

apabila sakit, banyak kita menyebut "Allah....Allah...." . sakit urat lagi lah ,, asal nak gerak sikit sebut 'Allah , Allah sakitnya ...' . selsema , demam batuk sikit pun kita mesti ingat Allah . tapi , sangat rugilah kalau ingat, tapi tak gunakan sebaiknya untuk lebih ingat pada Dia . sakit dijadikan alasan untuk tak bergerak untuk kejar redha-Nya . jika kita benar semangat waja ingin cari cinta Allah , kita mesti sanggup merangkak untuk 'bertemu' dengan Dia . merangkak ke tandas , mengambil wuduk . dan solat sunat malam berkhalwat dengan-Nya . ya, nikmat indah itulah yang kita mahu .
dan yang kita tak mahu , apabila kita tak berkesempatan untuk sujud pun di hadapan-Nya sebagai hamba Dia . sedih,bukan ? apabila tiba waktu itu baru kita mahu menyesal tak sudah , memang sudah terlambat . '
memang , manusia apabila hilang suatu nikmat , baru akan wujud sifat syukur . beruntunglah bagi yang berkesempatan untuk bersyukur .
sebab itulah , walaupun kita hari-hari meminta kepada Allah ; Kau sihatkanlah tubuh kami , Kau sihatkanlah pendengaran kami , Kau sihatkanlah penglihatan kami . tapi , Allah tetap beri sakit . itu menunjukkan lembutnya tarbiyah Allah pada hamba-Nya , sebagai satu 'batu loncatan' atau sebab untuk kita ingat DIA . kata naqibah tu , 'sweet ,kan ?? ' ^-^ .
sama-sama ingat ..."Allah , Allah ...sakitnya ...."

dan sampai satu masa , "Allah ...terima kasih ! hamba ini sihat hari ini atas nikmat-MU! "


dan malanglah bagi hamba-Nya yang ..kalau sakit pun tak mampu dan tak terpanggil untuk ingat pada-Nya . ambillah ibrah daripada Pencipta . kaji , dan kaji segala indah ciptaan-Nya . hebatnya Allah , DIA yang tidak mengantuk dan tidak tidur daripada 'menjaga' hamba-hamba-Nya yang berjuta-juta dan tidak terkira . tapi hamba-hamba-Nya yang bernama manusia yang senantiasa lupa dan tidur daripada ingati DIA .
dah, dah! jangan tidur dah ! bangun dan terus berdoa . pergantungan pada Allah! sentiasa. 'sweetnyee~~ ' heh~


"ramai orang yang bersyukur . tapi ramai lagi yang tak bersyukur . masa untuk kita bawa diri dan insan lain manifestasikan erti syukur! alhamdulillah.."


2 comments:

  1. good peringatan...!! =) Moga peringatan ni dapat
    topup iman kite..! =) Semoga Allah redha ...^^(sory,curik tagline..hehe=P)

    ReplyDelete