Thursday, June 30, 2011

tidaklah sama : kasar & berhikmah.

"mesti ade dlm kalangan kamu yg menyuruh kepada kebaikan, menyeru kpd ma'ruf dan mencegah drpd kemungkran, dan merekalah golongan yg beruntung"ali-imran:" 104

kira-kira bulan lepas, ada seorang junior tanya saya.
" dah bg bnyk kali....last2 saya plak....kena sound..saya dah bnyk bersabar...and saya terus bersabar dan bersabar dan terus lagi...smpai ader org ckp mcm nie.. awk nie terlmpau bersabar...kalu sy lama doh saya...ermm...faham2 jerlah..marah2...."

pertamanya, tahniah untuk junior ini. bagus betul dpt sabar smpai camtu sekali. tapi ade juga yg kata, org yg biasa sabar & sabar ni, bukannya maksudnye membenarkan dan tiada ketegasan. takot nnti meletup, memang naye btol!

tp ISLAM dah gariskan panduan dalam berdakwah.
surah fussilat , ayat 34 :
. "dan tidaklah sama kebaikan dan kejahatan. maka tolaklah [kejahatan itu] dgn cara yg lebih baik, sehingga org yang ada permusuhan antara kamu mnjdi seperti teman yg setia"

jadi, dalam berdakwah, jalan kebaikan lebih diutamakan. bahkan dalam pertempuran , tentera islam digalakkan mengutamakan perdamaian.

surah an-nahlu , ayat 125:
" serulah ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan kebijaksanaan & nasihat pengajaran yang baik dab berbahaslah dgn cara yg lebih baik. "

Allah menceritakan bagaiman cara hubungan baik Nabi dgn sahbat2 baginda dlm
surah ali-imran , ayat 159 :
" maka dgn limpah rahmat Allah kepadamu wahai muhammad, engkau tlh bersikap lemah lembut terhadap mereka & sekiranya engkau bersikap kasar dan keras hati, tentulah mereka lari dri sekelilingmu. oleh itu, maafkan lah kesalahan2 mereka, dan pohonkanlah keampunan bg mereka dan bermusyawarahlah dgn mereka dlm urusan peperangan dan soal2 keduniaan itu...."


d sini kita boleh lihat bagaimana tuntutan berbuat baik dan kepentingan ''musyawarah" sesama ahli sebelum membuat suatu keputusan. kemudian, Allah menyambung lagi, dalam ayat yang sama
"..... Kemudian apabila engkau telah berazam, maka bertwakallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihani org2 yg bertawakal kepadaNya "


fa iza azamta, fa tawakkal 'alaAllah...

:)

Islam x menuntut kekasaran & kekerasan, kecuali terhadap 2 perkara
1]menaikkan semangat tentera muslimin semasa berperang dgn musyrikin

"wahai org2 yg beriman, perangilah org musyrik yg berdekatan dgnmu, dan biarlah mereka merasai sikap kekerasan yang ada padapd kamu, dan ketahuilah, sesungguhnya Allah bersama org yg bertakwa. " at-taubah : 23

2] menjalankan hukum Allah.
" dan janganlah ada belas kasihan terhadap keduanya dlm menjalankan hukum Allah, jika benar kamu beriman kpd Allah dan hari akhirat" an-nur : 2

"" sesungguhnya Allah suka mengurus semua perkara itu dgn cara yg lembut"""

kesimpulan.

utamakanlah kelembutan daripada kekasaran, tp dlm mase yg sama, dlm kelembutan, ada ketegasan supaya kite tidaklah dicincang-cincang, dipandang enteng & sembarangan. segala yang baik datang dr ALLAH, dan kelemahan itu ialah drpd hamba. hidayah milik ALLAH jua. kite hanya penyeru, bukan penghukum. berusahalah sehabis daya, menyeru pd yg haq, pembasmi drpd yg batil. semoga segala niat dan usaha murni, mndapat cinta kasih & redha Allah. insyaAllah. :)

[bersabarlah selagi bisa sabar, dan bersyukurlah apbila kamu bisa bersabar ]


salam mujahadah.

HR SF
... makin lama, semangat tu udah kurang @ urusan dunia terlalu menghimpit ruang untuk berblogging? wallahua'lam.
.... insyaAllah, akan diusahakan lebih lagi. mge usaha diredhai ALLAH, tu je. :)

1 comment:

  1. hamiz...moga anti kuat,moga Allah syg KAMU,AKU DAN KITA SEMUA..

    ReplyDelete