Wednesday, February 23, 2011

knaper perlu dakwah2 ni??

"mesti ade dlm kalangan kamu yg menyuruh kepada kebaikan, menyeru kpd ma'ruf dan mencegah drpd kemungkran, dan merekalah golongan yg beruntung"ali-imran:" 104

alhamdulillah, sentiasa pnjatkan kesyukuran pd Allah taala, ats limpah kurnia iman & islam pd hamba2 NYA yg terpilih.,

kenape perlu berdakwah??

1.Allah mahu jadikan kita insan beriman.
menelusuri sirah2 rasulullah saw. dlm kalangan sahbat2 rasulullah saw, abu bakar, umar, usman, ali.. smue beriman kepada Allah & rasul. bagaimana mereka beriman? dgn dakwah!! Allah kerap berfirman dlm Quran, "qul!" katakanlah, sampaikanlah! beritahulah! itu konsep dakwah.. "sampaikan drpdku walau sepotong ayat"



2. ujian, Allah sediakan ujian.
dlm dunia ni, ada ISLAM, ada yg kafir. knape ALLAH tetapkan sebegitu? pasti ada hikmahnya. boleh aje Allah nk bukakan hidayah pd semua. smue ISLAM, dlm keadaan iman. tp Allah x tetapkan begitu? Allah berikan ujian kepda kita yg mndpat hidayah dan petunjuk ALLAH, kita yg berada dlm tarbiyah


3.keselamatan
boleh dianalogikan dgn sebuah kapal, kita berada d tingkat ats, ada penghuni kapal tingkat bawah mahu menebuk kapal, buat lubang yg besar so, boleh turunkan pukat ikut lubang itu senang keje sket.. kita yg tahu perbuatan jahil tu bimbang kapal akn karam. so, pasti kita bermati-matian selamatkn kapal, and dlm mase yg same, halang perbuatan jahil tu,.. itulah ISLAM, memberi keselamtan kepada semua org, jgn ingat kita tahu perbuatan tu jahil n kita x buat, kita dah selamat. perlu halang budaya jahil, jadi kita pn selamat!

4. cinta
analogi lagi.. kita punye satu kebun: kebun kita djaga rapi , semak sabun di'clear'kan, tiada gangguan ular, serangga perosak, berbuah ranum, bersih , kemas, perfect lah! tp kebun d sebelah kita, x terjaga, semak samun penuh, ular2, serangga perosak sana sini. cuba bayangkan kalo kita x nasihatkan penjga kebun sebelah? kalo ular masuk kebun kita? apa yg jadi? ya! kita dpatuk ular!! jd, dakwah boleh tanamkan kecintaan dlm diri kita untuk turut cintakan org sekeliling dan inginkan kebaikn pd diri mereka. org yg baik akn harapkn kebaikan untuk org d sekelilingnya.


5.. ISLAM menjaga
mencuri? membunuh? mengumpat? mengeji? membuka aurat? berzina? arak? judi? Inilah dia islam. Dalam islam, apa-apa saja perkara yang memberi mudharat adalah haram, kerana islam menjaga 5 aspek kehidupan. Islam menjaga akal kita. Kerana itu, arak haram. Islam menjaga harta kita. Kerana itu, judi haram. Islam menjaga keturunan kita. Kerana itu jugalah zina diharamkan. Islam juga menjaga diri kita. Kerana itu jugalah Islam melarang kita dari mencederakan diri dengan sengaja seperti ritual agama-agama lain. Dan paling utama, islam menjaga akidah kita. Kerana itu kita dilarang syirik dan khurafat. ingin bahagia dunia akhirat?? --tiinggalkan dosa , tinggalkn maksiat.. dan ajaklah org2 d sekeliling, tinggalkn yg haram, same2.. kite!


6. lombong pahala
tipulah jika ada yg berani mengaku die tiada dosa, tiada maksiat yg dilakukan. dan Allah telah janjikan pahala & ganjaran kepada org2 yg melakukn dakwah.

"Sesiapa yang mengajak ke jalan hidayat, maka baginya pahala seperti pahala (sebanyak pahala) pengikutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dari pahala mereka. Dan sesiapa yang mengajak ke jalan sesat, maka menanggung dosa sebanyak dosa-dosa pengikutnya, dengan tidak mengurangi dari dosa-dosa mereka sedikit pun" -Riwayat Muslim

7. memudahkan amal.

org yg berdakwah, mereka sedar , ada 2 force yg dtekankn pd mereka, satu, 'tanggungjawab' dua, ' mereka ingin menyeru org lain, mestilah kne buat dulu!"..

seorg ibu yg ingin mengejutkn anknya drpd tidur, mestilah bangun at least setengah jam lebih awal,

dan sekarang tahulah kita. knape kita rase susah nk beramal?? susah nk bgun qiyam, mungkin kita kurg dakwahnya?? kita kurg rse tggungjawab untuk menyeru kepda org len..rse x layak?? siapa yg x penah lakukn dosa selain nabi2 Allah? nobody's perfect!.. dakwahlah!!

No comments:

Post a Comment